Strategi Promosi Band Bortons Melalui Media Sosial Instagram, Youtube, Whatsapp, dan Bandcamp di Malang Pada Tahun (2020-2022)
(1) Universitas Negeri Malang
(2) Universitas Negeri Malang
(3) Universitas Negeri Malang
Abstract
The rise of social media has significantly transformed the promotional strategies used by industry players, including record labels. The Bortons, an independent band from Malang, effectively uses social media to promote their music. This study aims to describe the promotional strategies of the Bortons band through Instagram, YouTube, WhatsApp, and Bandcamp from 2020 to 2022. A qualitative descriptive approach is employed, with data collected through interviews, observations, and documentation. Data validity is tested through source and technique triangulation, comparing interviews from five informants and matching findings from interviews, observations, and documentation. The results show that the Bortons employ promotional strategies including creating awareness, building connections, and increasing sales. They conduct their promotion independently without involving a label, finding Instagram to be the most effective social media platform. The promotion has received positive public response, evidenced by numerous events attended and growing social media followers.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung Imawan, Y., & Dwi Pribadi, J. (n.d.). PEMBUATAN DESAIN FEED INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI UNTUK MENINGKATKAN BRAND AWARENESS PADA FALAHFOOD.ID.
Alfan Wahid, M., Drajat Prodi Hubungan Masyarakat, S., & Ilmu Komunikasi, F. (n.d.). Strategi Promosi Benua Music dalam Memasarkan Karya Musik Indie. https://doi.org/10.29313/.v0i0.30678
Andamisari, D. (2021). Penggunaan Status Whatsapp Sebagai Digital Marketing Warga Kecamatan Medan Satria Bekasi Di Era New Normal. Jurnal Lugas, 66(1), 66–72. http://ojs.stiami.ac.id
Bingar Jati, G., & Rusdi, F. (2021). Strategi Pemasaran Musisi Indie dalam Industri Musik Indonesia (Analisis terhadap Adhitia Sofyan) (Vol. 5, Issue 2).
Candra, M. F. (n.d.). EFEKTIVITAS YOUTUBE SEBAGAI MEDIA PROMOSI PROGRAM STUDI ILMU KOMUNIKASI FISIP UNPAS. In JULI (Vol. 5, Issue 2).
Dwi Lestari, N., Sitasi, C., & Ningrum Dwi Proses Produksi, L. (n.d.). Proses Produksi Dalam Industri Musik Independen Di Indonesia. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom
Febrianti, M. P., & Sudrajat, D. A. (2021). PERMANA: Jurnal Perpajakan, Manajemen, dan Akuntansi Pengaruh Design Produk dan Digital Marketing terhadap Minat Beli Album Fisik Musik K-Pop di Indonesia (Vol. 13, Issue 2). http://permana.upstegal.ac.id/index.php/permana
Gafurnama, A., Angga Wiksana Prodi Manajemen Komunikasi, W., & Ilmu Komunikasi, F. (n.d.). Prosiding Manajemen Komunikasi Strategi Promosi Label Distribusi Rekaman Fisik dalam Menghadapi Era Digital Music Streaming.
Ghafara, G. F. (2016). PROMOSI LAGU–LAGU BAND INDIE INDONESIA MELALUI MEDIA RADIO STREAMING “RURU RADIO†(Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).
Gumilar, G. (n.d.). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI SARANA PROMOSI OLEH PENGELOLA INDUSTRI KREATIF FASHION DI KOTA BANDUNG.
Harahap, Z. H. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Musik dan Personal Branding Penyanyi Vionita Sihombing. Jurnal Seni Musik, 11(2), 81–94. https://www.celebrities.id/read/vionita-sihombing
Hasibuan, H., Sari Djau, N., Muniir Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Seni, A., & Keguruan Dan, F. (n.d.). MELODIOUS: Karya Musik Absolut.
Hesmondhalgh, D., Jones, E., & Rauh, A. (2019). SoundCloud and Bandcamp as Alternative Music Platforms. Social Media and Society, 5(4). https://doi.org/10.1177/2056305119883429
Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (n.d.). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara.
Megadini, R., & Anggapuspa, M. L. (2021). PERANCANGAN FEED INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI TAPE KETAN SURABAYA. Jurnal Barik, 3(1), 69–81. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/
Muhammad, Y. R., & Rachman, A. (2020). MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA PROMOSI KARYA MUSIK DI ERA INDUSTRI 4.0 (STUDI KASUS PADA BAND SENDAU GURAU DI SEMARANG SOCIAL MEDIA AS A PROMOTION OF MUSIC WORKS IN THE INDUSTRIAL ERA 4.0 (CASE STUDY OF THE SENDAU GURAU BAND IN SEMARANG). 2. https://doi.org/10.7592/musikolastika.v2i1.35
Nicolaus, T. (2019). The Platformization of the Music Industry-A Case Study of Bandcamp (Master's thesis).
Nuraini, L., Putri, S., & Susilowati, I. H. (2017). PELAKSANAAN PROMOSI MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM PADA TOKO ZIZARA DEPOK. XVII(2).
Oktaviani, A. (n.d.). E-COMMERCE MERCHANDISE KPOP PADA TOKO HARUNA 88 JAKARTA MENGGUNAKAN UNIFIED MODELING LANGUAGE (UML).
Prihatiningsih, W. (2017). MOTIF PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI KALANGAN REMAJA. In Jurnal Communication VIII, Nomor (Vol. 1). http://techno.okezone.com/read/2016/0
Pristiati, T., & Rochbeind, F. (2022). Music and Motion in the Performance Art of Roso Rerasaning Jiwo. KnE Social Sciences, 271-278.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PROMOSI (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common |, 3.
Putra, R. M., & Irwansyah, I. (2019a). Musik Rilisan Fisik Di Era Digital: Musik Indie Dan Konsumsi Rilisan Musik Fisik. Jurnal Komunikasi, 11(2), 128. https://doi.org/10.24912/jk.v11i2.4062
Putra, R. M., & Irwansyah, I. (2019b). Musik Rilisan Fisik Di Era Digital: Musik Indie Dan Konsumsi Rilisan Musik Fisik. Jurnal Komunikasi, 11(2), 128. https://doi.org/10.24912/jk.v11i2.4062
Putri, S. D., & Azeharie, S. (2021). Strategi Pengelolaan Komunikasi dalam Membentuk Personal Branding di Media Sosial Tiktok (Vol. 5, Issue 2).
Raharjo, E. (n.d.). MUSIK SEBAGAI MEDIA TERAPI.
Resmadi, I., Pandita Bastari, R., Kunci, K., & Website, : (n.d.). Perancangan Media Informasi dan Promosi Label Rekaman Musik Independen Warkop Musik Dengan Pendekatan Design Thinking.
Santosa, H. A. B. (2018). Strategi pemasaran musik indie di era digital (Studi Kasus: Multatuli) (Doctoral dissertation, Institut Seni Indonesia Yogyakarta).
Setiadi AMIK BSI Karawang Jl Banten No, A. (n.d.). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL UNTUK EFEKTIFITAS KOMUNIKASI.
Studi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis, P., Marjukah, A., Prasetyo, J., & Setyabudi, A. (n.d.). The 2 nd Widyagama National Conference on Economics and Business (WNCEB 2021) Universitas Widyagama Malang Peran Kolaborasi Bisnis Dan Digital Marketing Terhadap Kinerja Bisnis UMKM di Masa Pandemic Covid-19. http://publishing-widyagama.ac.id/ejournal-v2/index.php/WNCEB
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta
Wahyu Widyaningrum, P. (2016). Peran Media Sosial sebagai Strategi Pemasaran pada Sewa Kostum Meiyu Aiko Malang. 2(2), 230–257. http://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/altijarah
Yusuf, S., & Saufa, A. F. (2020). ANALISIS SEMIOTIKA ROLAND BARTHES PADA BANNER IKLAN INOVASI LAYANAN PERPUSTAKAAN KOTA YOGYAKARTA TERHADAP REPRESENTASI PEREMPUAN. Jurnal Pustaka Budaya, 7(2), 66-74.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Global Journal of Education, Arts, Design, and Performance