Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Anxiety Reduction pada Mahasiswa Fakultas Farmasi Institut Kesehatan Helvetia

Ernida Marietha Manurung(1), Tilik Adil Dachi(2),


(1) Institut Kesehatan Helvetia
(2) Institut Kesehatan Helvetia

Abstract


This study aims to determine the relationship of emotional intelligence with anxiety reduction in students of the Faculty of Pharmacy, Institut Kesehatan Helvetia Medan 2016/2017. This study used quantitative approach. Measuring instruments used in the form of emotional intelligence scales are based on the theory of emotional intelligence by Goleman who has 30 items and anxiety reduction scales that are based on Conroy's theory have 30 items. The samples of this study were 80 students of the Faculty of Pharmacy, Institut Kesehatan Helvetia. The data analysis method used in this study is the Pearson Product Moment correlation with the correlation r = -0,649, with a significant p = 0,000 means (p <0.01). The results of the research showed that there was negative but significant correlation between emotional intelligence and student anxiety reduction. This shows that the higher emotional intelligence possessed by students, the easier it is to anxiety reduction, and the lower the emotional intelligence possessed by students, the more difficult it is to anxiety reduction.

 


Keywords


Emotional Intelligence, Anxiety Reduction

Full Text:

PDF

References


Andrian, Doni. (2017). Mengelola Kecemasan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Medan. Seminar Nasional Matematika UNIMED.

Anggawira, A. (2013). Terapi eye movement disentisization reprocesing (emdr) untuk menurunkan kecemasan dan depresi pada narapidana kasus penyalahgunaan napza. Tesis (tidak diterbitkan). Yogyakarta: Fakultas Psikologi & Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia.

Azwar, S. 2007. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Chaplin, J.P, (2006). Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Rineke Cipta

Djuwarijah. (2002). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Agresivitas Remaja. Journal of Psychology. Psikologika Nomor 13 Tahun VII

Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosionaal Mengapa EI Lebih Penting Daripada IQ. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Goleman, D. (2001). Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Umum

Goleman, D. (2009). Emotional Intelligence: Kecerdasan Emosionaal Mengapa EI Lebih Penting Daripada IQ. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Goleman, D. 1996. Kecerdasan Emosional (Terjemahan: Hermaya). Jakarta: Garmesia Pustaka Utama

Gunarsa & Gunarsa (2000). Psikologi Praktis: anak, remaja, dan keluarga. Jakarta: Gunung Mulia

Hadi, S, 2000. Metodologi Research. Yogyakarta: Penerbit Andi Yogyakarta

Kaplan, H.L, Sadock, B.J dan Grebb, J.A. 2006. Sinopsis Psikiatri, Ilmu Pengetahuan Perilaku Psikiatri Klinis. Edisi 7. Jilid II. Jakarta: Binaputra Aksara

Kartono. K. (2006). Kenakalan Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Parsada.

Leonard. (2008). Pengaruh Konsep Diri, Sikap Siswa Pada Matematika dan Kecemasan Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika (Survei Pada SMP di Wilayah DKI Jakarta), Universitas Indraprasta PGRI.

Namora Lumongga Lubis. 2009. Depresi: Tinjauan Psikologis. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Pujiono, C.H. (2015). Tingkat Ketakutan Akan Kegagalan Mahasiswa Angkatan 2011 Jurusan Psikologi Dengan IPK Kurang Dari 2,75 Dalam Mengahadapi Persaingan Kerja. Skripsi Semarang Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang

Salovey, P., & Mayer, J.D. (1990). Emotional Intelligence. Baywood Publishing Co,inc. Diunduh di http://www.unh.edu/emotional_intelligence/EIAassets/EmotionalIntelligenceProper/EI1990%20Emotional%20Intelligence.pdf pada 20 Feb 2018

Santrock, J.W. (2003). Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga

Sella, I.M & Libbie A. (2014). Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Kecemasan Menghadapi Masa Pembebasan Pada Narapidana. Jurnal Psikologi Integratif, Vol. 2, No. 2

Stuart & Sundeen. (1998). Buku Saku Keperawatan Jiwa. (Alih Bahasa) Achir Yani. Hamid. Edisi 3. Jakarta: EGC

Sugiyono. (1997). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta

Weisinger, H., (2006), Emosional Intelligence at Work: Pemandu Pikiran dan Perilaku Anda Untuk Meraih Kesuksesan, PT Bhuana Ilmu Populer, Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v2i2.74

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License