PENGARUH GAYA BELAJAR SISWA TERHADAP AKTIVITAS DANKEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATERI EKOSISTEM DI MAN 2 DELI SERDANG TAHUN PEMBELAJARAN 2018/2019

Dwi Rezekika(1), Puji Prastowo(2), Ricky Pradwinata(3),


(1) Universitas Negeri Medan
(2) Universitas Negeri Medan
(3) Universitas Negeri Medan

Abstract


This study aims to determine the effect of student learning styles on activities and critical thinking abilities of students on ecosystem material at MAN 2 Deli Serdang. This type of research is quasi-experimental research (quasi-experimental). In this study a sample of 60 people were determined by the Cluster Random Sampling technique. The instruments used for data collection were questionnaires and tests. The results showed that the highest student learning activity was obtained from kinesthetic learning styles (83,14). While the highest critical thinking skills of students are obtained from visual learning styles (79,25). The results of statistical tests show there is a significant influence on learning styles on student activities. But it is not significantly different from students' thinking skills.

Keywords


Learning Style, Activities, Critical Thinking Ability

Full Text:

PDF

References


Borneo, D., (2015), Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar dan Hasil Belajar Mata Diklat Sistem Injeksi Bahan Bakar Bensin Pada Siswa Kelas XII TKR SMK Muhammadiyah Cangkringan Sleman Yogyakarta, Jurnal Taman Vokasi, 3(1):1-11.

Chania, Y., Haviz, M., & Sasmita, D., (2016), Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Journal of Sainstek, 8(1): 77-84.

Curto, K., & T, Bayer., (2005), Writing and Speaking to Learn Bioloy: An Intersection of Critical Thinking and Communication Skills, Bioscene: Journal of College Biology Teaching, 31(4): 11-19.

Darmawan, (2010), Penggunaan Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS di MI Darrusaadah Pandeglang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(2): 21-29.

DePorter, B and Hernacky, M., (2016). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan, PT. Mizan Pustaka, Bandung.

Hasnunidah, N., (2012), Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Pembelajaran Ekosistem Berbasis Konstruktivisme Menggunakan Media Maket, Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1): 64-74.

Haryani, D.,(2012), Membentuk Siswa Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Matematik. Yogyakarta: Prosiding Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Hermayani, A.Z., Sri, D., & Marjono., (2015), Peningkatan Motivasi Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ekosistem Melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing, BIOEDUKASI, 6( 2): 79-85.

Kamid dan Agustina., (2017),Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Menggunakan Strategi PQ4R Pada Materi Bentuk Aljabar di SMP Negeri 8 Kota Jambi, Edumatica,7(2): 61-68.Kamid dan Agustina., (2017),Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Menggunakan Strategi PQ4R Pada Materi Bentuk Aljabar di SMP Negeri 8 Kota Jambi, Edumatica,7(2): 61-68.




DOI: https://doi.org/10.34007/jons.v1i2.200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.