Hubungan Religiusitas dan Interaksi Teman Sebaya dengan Perkembangan Moral Siswa Sekolah Menegah Atas Tarbiyah Islamiah Hamparan Perak

Agus Sutiono(1), Nur Aini(2), Abrar Parinduri(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Negeri Medan
(3) Universitas Medan Area

Abstract


This article aims to examine the relationship between religiosity and peer interaction with the moral High School Students Tarbiyah Islamiah Hamparan Perak. This study uses a quantitative approach with multiple regression analysis analysis techniques. The population of this research is 140 students. The sampling technique used is purpsosive sampling, by taking a sample of 5% of the population so that the sample is 110 students and 30 students are experimental. This study uses three scales, namely the scale of religiosity, the scale of peer interaction and the scale of moral development. This study concludes (1) The existence of a positive and significant correlation between religiosity and moral development with (rx1y) of 0.541 means that it shows that religiosity contributes to moral development by 54.1%. (2) The existence of a positive and significant relationship between peer interaction and moral development with (rx1y) of 0.533 means that it shows a contribution to moral development of 54.1%. (3) There is a positive relationship between religiosity and peer interaction on moral development with a linear estimation regression equation model Y=77.762+0.216X1+0.340X2, which means that when these two variables are combined, they both contribute and significantly influence moral development


Keywords


Religiosity: Peer Interaction; Moral Development

Full Text:

PDF

References


Ahmad, A. (2009). Hubungan Kecerdasan Emosi dan Interaksi Teman Sebaya dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa Kelas VIII Program Akselerasi di SMP Negeri 9 Surakarta. Skripsi. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Alviyan, A., Mahardhani, A. J., & Utami , P. S. (2020). Peran Kelompok Teman Sebaya dalam Upaya Pembentukan Moral Siswa di Kabupaten Ponorogo. Civic-Culture : Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya, 4(2 Extra), 40-50. https://doi.org/10.31597/ccj.v4i2 Extra.439

Aridhona, J. (2017). Hubungan Perilaku Prososial dan Religiusitas dengan Moral pada Remaja. Konselor, 7(1), 21-25.

Arikunto, S., (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Fithria, A.D., (2017). Teman Sebaya dengan Perkembangan Moral pada Remaja. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan. Banda Aceh: Universitas Syah Kuala. Hal 121-122, Vol 2, No 4

Ghufron, M.N. dan Risnawita S.R. (2010). Teori- Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Hermansyah. (2001). Pengembangan Moral. Depdiknas, Jakarta

Hildayanti. (2014). Peran Teman Sebaya Terhadap Pembentukan Moral Siswa di SMP Negeri 5 Parepare. 1 (3), DOI: https://ojs.unm.ac.id/tomalebbi/article/view/1662/704

Hurlock, E.B. (2002). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan, Edisi kelima. Jakarta. Erlangga.

Ismail, W. (2009). Analisis Komparatif Perbedaan tingkat religiusitas siswa di lembaga pendidikan pesantren, MAN, dan SMUN. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 12(1), 87-102.

Nashori, F. N., Mucharam, R. D., & Ru'iya, S. (1995). Mengembangkan kreativitas dalam perspektif psikologi Islam. Menara Kudus.

Piaget, J. (1932). The moral judgment of the child. Harcourt, Brace.

Sarwono, S. W. (2011). Psikologi Remaja edisi revisi. Jakarta: Rajawali Pers.

Susilawati. (2018). Hubungan Religiusitas Dan Pola Asuh Demokrasi Dengan Perkembangan Moral Pada Siswa. Tesis Psikologi. Universitas Medan Area. Medan.

UU No. 20 Tahun (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.

Vitell, S. J., Bing, M. N., Davison, H. K., Ammeter, A. P., Garner, B. L., & Novicevic, M. M. (2009). Religiosity and moral identity: The mediating role of self-control. Journal of Business Ethics, 88(4), 601-613.

Wicaksono, W., & Meiyanto, S. (2003). Ketakutan terhadap kematian ditinjau dari kebijaksanaan dan orientasi religius pada periode remaja akhir yang berstatus mahasiswa. Jurnal Psikologi, 30(1), 57-65.

Yahya, I. S., & Abidin, Z. (2019). Hubungan Antara Religiusitas Dengan Intensi Prososial Pada Siswa-Siswi Madrasah Aliyah Muhammadiyah Kudus. Jurnal Empati, 7(4), 1497-1502.

Purba, A., & Yudana, A. (2022). Hubungan antara Religiusitas dengan forgiveness pada Siswa di Madrasah Aliyah Negeri 1 Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1830-1836. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.956

Malik, A., Aini, N., & Parinduri, A. (2022). Hubungan Religiusitas dan Interaksi Orangtua dengan Perkembangan Moral Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 20 Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2254-2259. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1059




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1058

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License