Efektivitas Model Pembelajaran Students Team Achievement Division Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di SMA Cerdas Bangsa Delitua
(1) Universitas Quality
(2) Universitas Quality
Abstract
This study aims to determine the completeness of student learning outcomes after using the cooperative learning model Type Students Team Achievement Division (STAD); achievement of learning objectives; description of the implementation of learning, student responses, and average student learning outcomes and whether the Student Team Achievement Division (STAD) type cooperative learning model is effective for improving student learning outcomes in Civics subjects material Values of Pancasila. This type of research is Classroom Action which is carried out in 2 cycles. The results of the study after using the Student Team Achievement Division (STAD) type cooperative model showed that (1) student learning outcomes were classically complete; (2) the achievement of specific learning objectives has been completed; (3) The implementation of learning is categorized as good; (4) Student responses have positive criteria; (5) Student learning outcomes increase. So that it is known that the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model is effective in improving the learning outcomes of class X SMA SMA Cerdas Bangsa Delitua in the subject of Pancasila and Citizenship Education (PPKn) material for Pancasila Values.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Derziberto, D., Annurwanda, P., & Friantini, R. N. (2020). Efektivitas Metode Student Teams Achievement Divisions Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar. Riemann: Research Of Mathematics And Mathematics Education, 2(2). Https://Doi.Org/10.38114/Riemann.V2i2.100
Eduard. (2018). Pengaruh Kreativitas Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Swasta Cerdas Bangsa Tahun Ajaran 2017/2018. Curere Jurnal Ilmiah Fakultas Kip Universitas Quality, 2(1).
Imam, A. (2013). Kompetensi Profesional Guru Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik Di Sd Negeri Maguwoharjo 1 Yogyakarta. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9).
Jafaruddin, J. (2015). Kompetensi Profesional Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sman 1 Kuta Cot Glie Kabupaten Aceh Besar. Intelektualita, 3(2).
Krisdiana, I. (2013). Efektivitas Model Stad (Student Team Achievement Division) Terhadap Prestasi Belajar Statistika Dasar Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Mahasiswa Pada Pokok Bahasan Distribusi Peluang Diskrit. Jipm (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 2(1). Https://Doi.Org/10.25273/Jipm.V2i1.502
Kusuma, M., & Abduh, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Student Team Achievement Division Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4). Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.1035
Kusumastuti, E. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (Stad) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Jasa Boga Materi Pengolahan Soup. Journal Of Education Action Research, 5(2). Https://Doi.Org/10.23887/Jear.V5i2.33147
Marjuni, A. (2020). Peran Dan Fungsi Kode Etik Kepribadian Guru Dalam Pengembangan Pendidikan. Pendidikan Kreatif, I(1).
Mujazi. (2020). Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 1(5). Https://Doi.Org/10.36418/Jiss.V1i5.76
Nurhayani, A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Ppkn Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada Kelas Ix.1 Smpn 1 Keruak. As-Sabiqun, 1(2). Https://Doi.Org/10.36088/Assabiqun.V1i2.359
Ramafrizal, Y., & Julia, T. (2018). Kajian Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Division) Dalam Upaya Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar Akuntansi. Oikos Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi. Https://Doi.Org/10.23969/Oikos.V2i2.1049
Rifai, M. (2019). Meta-Analisis Keefektifan Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (Stad) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Sd. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2). Https://Doi.Org/10.33578/Jpfkip.V8i2.7119
Simatupag, E. (2017). Hubungan Sikap Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Di Sma Cerdas Bangsa Deli Tua. Jurnal Curere, 1(1).
Sopian, A. (2016). Tugas, Peran, Dan Fungsi Guru Dalam Pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1). Https://Doi.Org/10.48094/Raudhah.V1i1.10
Suharmanto, A. Dan S. (2017). Pemanfaatan Internet Sebagai Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sma Negeri 1 Sleman. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Hukum, (5).
Sulistyowati, D. P., & Astuti, S. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan Student Teams Achievement Divisions (Stad) Ditinjau Dari Keterampilan Kerjasama Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas 5 Sd. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(1).
Suwito, S. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Pkn Melalui Metode Pembelajaran Student Teams Achievment Divisions (Stad) Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Sengonwetan Semester 2 Tahun Pelajaran 2016/2017. Efektor, 5(2). Https://Doi.Org/10.29407/E.V5i2.12174
Yuliza, Y., H, F., Miaz, Y., & Hakim, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Tematik Terpadu Di Kelas V Sdn 09 Koto Rajo. Jurnal Basicedu, 3(2). Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V3i2.65
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1068
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License