Strategi Meningkatkan Kepuasan Kerja Pegawai (Studi pada Organisasi Publik)

Mohamad Afan Suyanto(1),


(1) Universitas Gorontalo

Abstract


This paper aims to determine the effect of competence and employee placement on job satisfaction at the Gorontalo Regency Agriculture Office. The problem is focused on whether competence and employee placement have an effect on job satisfaction at the Gorontalo Regency Agriculture Office. To approach this problem, the opinion of Wibowo (2014) on competence, Rivai & Sagala (2011) on job placement and Suyanto, Paramata, & Abdul, 2019 on job satisfaction are used. Data were collected through the census method using the entire population as a sample in this study totaling 40 respondents. The data analysis method used is quantitative analysis using multiple linear regression analysis. With the help of the Statistical Product and Service Solution (SPSS) program. This study concludes that (1) the test results on the competence variable have a positive and insignificant effect on job satisfaction at the agricultural office (2) the test results on the employee placement variable have a positive and significant effect on job satisfaction at the agricultural office. Based on the results of this study, it was formulated a way to improve the work of employees in public organizations by increasing the competencies possessed by employees and placing employees on their passion.

Keywords


Competence; Employee Placement; Job Satisfaction.

Full Text:

PDF

References


Ashar, S. M. (2012). Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

Dewi, T., & R, M. A. M. (2016). Pengaruh Kompetensi dan Kompensasi terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Pegawai (Studi Kasus Pada Dinas Kelautan dan Perikanan Kabupaten Kepulauan Sangihe ). Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen.

Dhermawan, A. A. N. B., & Sudibya, I. G. A. (2012). Pengaruh Motivasi, Lingkungan Kerja, Kompetensi, Dan Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Pegawai Di Lingkungan Kantor Dinas Pekerjaan Umum Provinsi Bali. Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis Dan Kewirausahaan.

Mathis, R. L., & Jackson, J. H. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia Buku 1 (Edisi Pert). Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Moeheriono. (2014). Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi Edisi Revisi,. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Narimawati., U. (2007). Riset Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Agung Media.

Nur Azizah. (2019). Analisis Penempatan, Motivasi Kerja, dan Pengembangan Karier Terhadap Kepuasan Kerja Pada PT. Angkasa Pura II (PERSERO) Bandara Husain Sastra Negara Bandung. Doctoral Dissertation, Universitas Komputer Indonesia.

Paramarta, V., & Haruman, T. (2005). Kepuasan kerja : konsep, teori, pendekatan, dan skala pengukuranya. Jurnal Bisnis, Manajemen Dan Ekonomi, 6(3), 487=502.

Payapo, R. M. T. (2018). Penguatan Kelembagaan Komisi Pemilihan Umum Dalam Mewujudkan Pemilihan umum Yang Berkualitas. Universitas Hasanuddin.

Priyatno., D. (2010). “5 Jam Belajar Olah Data dengan SPSS 19.” Yogyakarta: Andi.

Radiana Fitriati. (2021). Pengaruh Pemberdayaan dan Kompetensi Terhadap Kepuasan Kerja Serta Dampaknya Pada Kinerja Karyawan. Pengaruh Pemberdayaan Dan Kompetensi Terhadap Kepuasan Kerja Serta Dampaknya Pada Kinerja Karyawan, (1).

Raffie, D. S., Azis, N., & Idris, S. (2018). Pengaruh Kompetisi, Gaya Kepemimpinan, Budaya Kerja Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Pegawai Dan Dampaknya Terhadap Kinerja Pegawai Kantor Kementerian Agama Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Magister Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Unsyiah, 2(1).

Ramadhenty, W., Indrati, S., & Chairilsyah, D. (2019). Pengaruh Penempatan Kerja Dan Stres Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Pegawai Negeri Sipil Dinas Kesehatan Kabupaten Siak. Jurnal Ilmiah Manajemen, 7(4).

Rivai, V., & Sagala., J. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan Dari Teori ke Praktik. Jakarta: Rajawali Press.

Rohim, N., & Umam, K. (2020). Pengaruh Penempatan dan Motivasi Kerja terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Se-Kabupaten Jember. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 1(3). https://doi.org/10.35719/jieman.v1i3.21

Siswanto. (2012). Pengantar Manajemen. Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Suyanto, M. A., Paramata, M. R., & Abdul, E. M. (2019). Job Satisfaction as an Intervening Variable in the Effect of Motivation on the Performance. Global Journal of Management And Business Research, XIX(VI), 39–42.

Syamsuri, A. R., & Siregar, Z. M. E. (2018). Analisis Pelatihan, Disiplin Kerja, Remunerasi, dan Motivasi Berprestasi dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening terhadap Kinerja Karyawan. JSHP ( Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan). https://doi.org/10.32487/jshp.v2i2.470

Uhing, Y., Nelwan, O., & Mawei, A. C. (2014). Kepemimpinan, Penempatan Kerja Dan Kompensasi Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Kerja Pada PT. Bank BNI (Persero), Tbk. KCU Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(2).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2014 tentang Aparatur Sipil Negara

Wibowo. (2014). Prilaku Dalam Organisasi (Edisi Kedu). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1204

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License