Pemanfaatan Podcast Sebagai Media Content Creator Dalam Meningkatkan Pengembangan Diri Mahasiswa
(1) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
(2) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Abstract
Podcast is one of the results of radio development in the new media era. With te presence of podcasts in today`s increasingly sophisticated technological era, there are many positive impacts, one of which is helping students to be more creative in the audio visual field. This study uses the theory of social cognition about te self as a place where all communication messages can be centralized and easy to channel using internet technology and involve the audience to improve the process of interaction and communication. The purpose of this study is to measure ow much students use podcasts as content creators in self-development. This study uses a quantitative method of observation with data collection tecniques trough questionnaires. This method is used as a reference material to collect information and observations of a subject. Â 50% of respondns answered agree, 10% of respondents chose strongly agree, but 30% of respondents did not show interests. 5% of respondents` answers expressed doubts about the use of podcasts for sudents in improving interpersonal communication and 5% of respondents` anwers stated that they strongly disagreed with podcast media supporting podcasts as communicative media.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Berge, D. &. (2006). Peny Meliaty Hutabarat. Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen, 107-108.
Campbell. (2005). Peny Meliaty Hutabarat. Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen, 108-109.
Dalila, N. (2020). Strategi Storytelling, Spreadability Dan Monetization Podcast Sebagai Media Baru Komedi. Jurnal Riset Komunikasi, 3(2), 140–160. https://doi.org/10.38194/jurkom.v3i2.165
Fadilah E., & Yudhapramesti P. (2017). Podcast Sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio, Kajian Jurnalisme, Volume I Nomor I Tahun 2017.
Farida R, & Muhajarah K., (2019). Mengukur Efektivitas Podcast Sebagai Media Perkuliahan Inovatif Pada Mahasiswa. Justek : Jurnal Sains dan Teknologi, Vol.2 No.1 38-44
Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan Podcast sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), 107–116. https://doi.org/10.7454/jsht.v2i2.85
Iqbal M., & Sastromihardjo A. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Siniar (Podcast) Dalam Pembelajaran Berbicara. Riksa Bahasa, 180-184. http://proceedings .upi.edu/index.php/riksabahasa
James, W. (2018). Nina M Armando. Psikologi Komunikasi Tanggerang Selatan Universitas Terbuka.
Locker. (2020). Peny Meliaty Hutabarat. Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen, 107-108
Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Jurnal Golden Age, 3(02), 126. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720
McLuhan. (2010). Stanley, J Baran Dennis K.Davis. Teori Komunikasi Media Massa Jakarta : Penerbit Salemba Humanika.
Patton. (2015). Dr. Yusuf Zainal Abidin M.M. Buku Metode Evaluasi Kualitatif Lingkar Selatan:Pustaka Setia.
philips. (2017, januari). Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen, 107-108.
Rachmawati F., & Muhajarah K (2019). Mengukur Efektifitas Podcast Sebagai Media Perkuliahan Inovatif Pada Mahasiswa, Justek:Jurnal Sains dan Teknologi Vol.2 No.1 http://journal.ummat.ac.id/index.php/justek
Rol Asmi A., & Novemy A., (2019), Pengembangan Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Pada Materi Sejarah Lokal Di Sumatera Selatan, historia : Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, Journal homepage https://ejournal.upi.edu/index.php/historia
Sundarin G., & Purba V. (2020). Strategi Komunikasi Podcaster Awal Minggu Dalam Membuat Konten Podcast Di Spotify. Diakom; Jurnal Media dan Komunikasi, Vol.3 No. 2, 148-156
Yahya, F. (n.d.). Peran Pustakawan Perpustakaan Universitas Brawijaya sebagai Content Creator dimasa.
Yin. (1994). Peny Meliaty Hutabarat. Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen, 112-113.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1205
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License