Model Pembelajaran Treffinger Berbantuan Lembar Kerja Siswa dan Pengaruhnya terhadap Berpikir Kritis Siswa

Sahila Ridhiyani(1), sukardi sukardi(2), Masyhuri Masyhuri(3),


(1) Universitas Mataram
(2) Universitas Mataram
(3) Universitas Mataram

Abstract


The purpose of this research is to determine whether Treffinger model, assisted by student worksheets, has an effect on students' critical thinking skills. This research uses the quantitative quasi-experimental research design with a matching control group pre-test and post-tests design. The research sample included two classes of 10th grade students of MAN, one experimental class and one control class, which were chosen at random after the classes were matched. The instrument is a critical thinking ability test that meets the questions' validity, reliability, discriminating power, and level of difficulty. All variables were quantitatively analysed using comparative analysis and Test-NGain. The research result shows that there are differences in critical thinking skills between the experimental and control groups. Considering the higher mean of the experimental class, it was concluded that the Trefinger model, assisted by worksheets, had an effect on students' critical thinking skills. The NGain analysis results also show that the experimental class increased in each dimension of critical thinking skills more than the control class. The implication is that this model strengthens and supplements the constructivist-oriented learning theory.


Keywords


Treffinger; Student Worksheet; Critical Thinking Ability

Full Text:

PDF

References


Adekantari, P., Su'ud, & Sukardi. (2020). The Influence of Instagram-Assited Project Based Learning Model on Critical Thinking Skills. Journal of Educational and Social Research, 10(6), 315. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0129

Annuru., T. A., Johan, R. C., & Ali, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Treffinger. Educational Technologia, 1(2).

Asmawati, E. Y. (2015). Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Model Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1).

Dewi, S.H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol 2, 251-261).

Diyas, A. L. (2020). Pengaruh Model Treffinger Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education 2(2).

Fitriani, W., Bakri, F & Sunaryo. S. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (High Order Thinking Skill) siswa SMA. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika). 2(1).

Hadi, D. I., & Junaidi, J. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Pada Pembelajaran Sosiologi Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Pariaman. Jurnal Socius: Journal Of Sociology Research and Education, 4(1), 22-30.

Hendi, A., Caswita, C., & Haenilah, E. Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 823-834.

Huda, C. (2011). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matematika dengan Model Pembelajaran Treffinger Pada Materi Pokok Keliling dan Luas Persegi dan Persegi Panjang (Doctocal dissertation, IAIN Sunan Apel Surabaya)

Kirti, I. G. A. S., Sukardi , S., & Ismail, I. (2018). Pengaruh Penerapan Discovery Learning Berbantuan Media Slide Program Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar PPkn. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 5(20.

Lathifah, C. N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Berbantuan Lembar Kerja Siswa Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas XI SMA NEGERI 1 Driyorejo. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 5(3).

Latifah, S., Basyar, S., & Sasmiyati, B. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kecakapan Berpikir Rasional Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 156-169.

Lestari, R. M., Sapti, M., & Jannah, M.H. (2018). Penerapan Model Treffinger Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri dan Keaktifan Siswa SMP. EKUIVALEN- Pendidikan Matematika, 33 (1)

Marga, M. H. P. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) dalam upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII SMP Joannes Bosco Yogyakarta Tahun Ajaran 2017/2018.

Nurcahaya, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Centered Learning Dengan Menggunakan Lembar Kerja Siswa untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Akuntansi Kelas XII IPS 1 SMA Negeri Bintang Bayu Tahun Pembelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, UNIMED)

Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 155-158.

Rahmat, R., Suwarma, I. R., & Imamnsyah, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Multirepresentasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Pada Materi Getaran Harmonik. In Prosiding Seminar Nasional Fisika. E-Journal Vol.8

Riswanto E. & Kusmanto P.,D., (2015). Pengaruh Penggunaan Lembar Kerja Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas III SD N Kotagede 3 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 2(1).

Rosiyanti, H., & Wijayanti, E. (2015). Impelementasi Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Hasil Belajar Matematika dan Sikap Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1(2),37-44.

Sari, Y. I., & Putra, D. F. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Mahasiswa Universitas Kanjuruhan Malang. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(2).

Simanjuntak, F., Simarmata, E., Sinaga, R., & Silaban, P. (2020). Penerapan Model Pembelajarab Treffinger Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Benda-Benda di Sekitar Kita. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 482-488.

Sisra. E., & Ike., S. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi di SMA Negeri Payakumbuh. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).

Sugrah, N. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121 – 138.

Sukardi S. (2017). Efektivitas Model Prakarya dan Kewirausahaan Berbasis Ekonomi Kreatif Berdimensi Industri Keunggulan Lokal Terhadap Keinovatifan Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan,36(2),267-279.

Sukardi, S., Rusdiawan, R., & Wardana, L. (2019). Daya Saing Lulusan Magister Pendidikan: Porter's Diamond Analysis. Jurnal Internasional Teknologi Baru 14(19), 179-187.

Sukardi, S., Ismail, M., Suryanti, N., & Made, N (2014). Model Pendidikan Kewirausahaan Berbasis Keterampilan Lokal bagi Bagi Anak Putus Sekolah Pada Masyarakat Marjinal. Cakrawala Pendidikan, (3)

Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Ismalika, 1(2), 79-88.

Surdinata, M., Sukardi, S., & Rispawati, R. (2018). Pengaruh Model Problem Solving dan Problem Posing Terhadap Pemikiran Berpikir Kritis dan Hasil Belajar PPkn. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 5(2).

Susanto, T. A. (2021). Pengembangan E-Media Nearpod melalui Model Discovery untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3498-3512

Tampubolon C,. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Kelas X SMA Negeri 2 Siabu. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), Vol.1 No.2

Wulandari F., Fauzi B., & Sunaryo (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika Vol.2 No.1 36-42.

Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 1(2).




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1241

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License