Analisis Kinerja Pegawai Pada Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (BPSK) Kota Medan

Tanti Juliana(1), Isnaini Isnaini(2), Budi Hartono(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Medan Area

Abstract


The purpose of this study was to analyze and describe the performance of employees and their obstacles at the Medan City Consumer Dispute Resolution Agency (BPSK). The research method used is descriptive using a qualitative method that focuses on the process, description of the analysis. To determine the current performance of the Medan City Consumer Dispute Resolution Agency (BPSK), the researcher chose to use the 5 dimensions of employee performance proposed by Anwar Prabu Mangkunegara, namely work quality, work quantity, work discipline, initiative and responsibility. The quality of work is still low in terms of receiving complaints and consulting. The work quantity has not been maximized. The work discipline of employees has not gone according to what the community expects. Employees have good initiative in carrying out their duties. The responsibility of employees for all aspects related to the tasks carried out is quite good although there are still various improvements that must be made.

Keywords


Analysis; Employee Performance; Consumer Dispute Settlement Agency; Medan

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., & Afandi, S. A. (2018). Implikasi Tata Kelola Sektor Publik Era Reformasi. Tunas Gemilang.

Bidang Perdagangan dalam Negeri Dinas Perindustrian dan Perdagangan Provinsi Sumatera Utara 2021. Himpunan Peraturan BPSK (Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen

Brahmasari, I. A., & Suprayetno, A. (2008). Pengaruh motivasi kerja, kepemimpinan dan budaya organisasi terhadap kepuasan kerja karyawan serta dampaknya pada kinerja perusahaan (Studi kasus pada PT. Pei Hai International Wiratama Indonesia). Jurnal Manajemen dan kewirausahaan, 10(2), 124-135.

Dessler, G. (2015). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Salemba Empat.

Direktorat Perlindungan Konsumen, Direktorat Jenderal Perdagangan Dalam Negeri Departemen Perindustrian dan Perdagangan. 2013. Pedoman Operasional Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (BPSK)

Faizah, U., Ambarwati, R., & Rahayu, D. A. (2021, February). From offline to online learning: various efforts to secure the learning process during covid-19 outbreaks. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1747, No. 1, p. 012002). IOP Publishing.

Mangkunegara, A.A.A.P. (2016), Manajemen Sumber Daya manusia Perusahaan, Cetakan Ketujuh, Bandung, Remaja Rosdakarya

Mangkunegara, A.A.A.P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan, Cetakan Keempat Belas, Bandung, Remaja Rosdakarya

Mangkunegara, A.A.A.P. (2019). Evaluasi Kinerja Pegawai, Cetakan Kedelapan, Bandung, Refika Aditama

Nasution, S. L. A. (2020). Pengaruh Kualitas Kerja dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Asam Jawa. ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN), 7(2), 88-94.

Nur, S. (2013). Konflik, stres kerja dan kepuasan kerja pengaruhnya terhadap kinerja pegawai pada Universitas Khairun Ternate. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(3).

Nursam, N. (2017). Manajemen Kinerja. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(2)

Rachmadi Usman, S. H. (2022). Hukum persaingan usaha di Indonesia. Sinar Grafika.

Rahayu, B. S., & Ambarwati, N. (2020). Peningkatan Kinerja Pegawai dengan Disiplin Kerja, Motivasi dan Kompetensi pada Dinas Kesehatan Kabupaten Karanganyar. Media Akuntansi, 32(01), 12-12.

Robbins, S.P. dan Judge, T. A. 2014. Perilaku Organisasi – Organizational Behaviour. Buku 1, Edisi 12. Jakarta: Salemba Empat.

Sinaga, A., Kadir, A., & Mardiana, S. (2019). Peranan Motivasi Kerja Dalam Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Tanjungbalai Utara Kota Tanjung Balai. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 1(1), 32-42

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta

Sutrisno, E. (2016), Manajemen Sumber Daya Manusia, Cetakan ke 8, Jakarta: Penerbit Prenadamedia Group, Jakarta

Syahputra, M. R., Isnaini, I., & Adam, A. (2022). Analisis Kinerja Pegawai Pada Kantor Camat. PERSPEKTIF, 11(1), 61-68.

Usman, I. (2022). Meneliti Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Pegawai. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(2), 1178-1192.

Winata, A., Cacik, S., & RW, I. S. (2016). Analisis Kemampuan Awal Literasi Sains Mahasiswa Pada Konsep IPA. Education and Human Development Journal, 1(1).

Yuliantini, T., & Suryatiningsih, S. (2021). Pengaruh Disiplin Kerja Dan Beban Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan Pt Iss Indonesia). Populis: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 6(2), 104-120.

Undang-undang No.8 tahun 1999

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen.

Peraturan Menteri Perdagangan Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2020 Tentang Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen

Keputusan Menteri Perindustrian Dan Perdagangan Republik Indonesia Nomor : 350/Mpp/Kep/12/2001 Tentang Pelaksanaan Tugas Dan Wewenang Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (BPSK).




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License