Hubungan Konsep Diri dengan Minat Wirausaha pada Mahasiswa Universitas Medan Area

Syafrizaldi Syafrizaldi(1),


(1) Fakultas Psikologi, Universitas Medan Area, Indonesia

Abstract


In this study the researchers wanted to see how the correlation between self-concept and entrepreneurial interest in Medan Area University Students. After analyzing the statistical data, it appears that the self-concept by asking has a significant correlation. Statistical results show that Rx1y = 0.454, p <0.010, which means that there is a significant correlation between the two variables, with the understanding that the better the self concept, the higher the entrepreneurial interest in students and vice versa. The determinant coefficient (r2) from the correlation between self-concept and entrepreneurial interest is equal to r2 = 0.206. This shows that entrepreneurial interest is formed by self-concept of 20.6%,

Keywords


Entrepreneurial Interest, Self Concept

Full Text:

PDF

References


As’ad, M. (1991). Psikologi Industri. Yogyakarta. Liberty.

Susanto, A. (2002). Kewiraswataan. Penerbit Ghalia Indonesia. Jakarta.

Azwar, S. (2010). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta : Penerbit Pustaka Pelajar.

________ (2007). Metode Penelitian, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

________ (2000). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Burns, R. (1982). Self-Concept Development And Education. London: Holt, Rinehart and Wiston

Burns, R.B. (1993). Konsep Diri (Teori, Pengukuran, Perkembangan, dan Perilaku). Alih bahasa: Eddy. Jakarta : Arcan.

Crow, L & Crow, A. (1989), “Psychology Pendidikan“, Yogyakarta: Nurcahya

Crow and Crow. (1975). An Outline of General Psykology. New York: Lithe fred adam and co.

Firdaus S. (2012) : “Pengaruh Prestasi Praktik Kerja Industri, Prestasi Mata pelajaran Kewirausahaan, Dan Konsep Diri Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Kandeman Batang Tahun Ajaran 2011/2012â€. Skripsi Program Studi Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. 2012.

Hurlock, E.B. (1999). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih bahasa: Istiwidayati & Soedjarwo. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.

Henry, I. [2013], Pengaruh Pendidikan, Konsep Diri, Dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Di Wilayah Kota Depok Skripsi http://library.gunadarma.ac.id/repository/view/3754166/pengaruh-pendidikan-konsep-diri-dan-motivasi-berwirausaha-terhadap-minat-berwirausaha-pada-mahasiswa-di-wilayah-kota-depok.html/

Mulyana, M. (2011). Analisis Pengaruh Faktor Personal dan Lingkungan Eksternal Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa STIE Kesatuan Bogor.

Rini. J.F. (2002). Konsep Diri. (www.e-psikologi.com)

Hantoro, S. (2005). Kiat Sukses Berwirausaha. Yogyakarta: Adi Karya Nusa.

Sobur, A. (2003). Psikologi Umum. Bandung. Pustaka Setia.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Robbins, S.P. Judge, T.A. (2008). Perilaku Organisasi Buku 1, Jakarta: Salemba Empat

Ritonga, A.R. (2011). Pengaruh Efikasi Diri, Kesiapan Instrumentasi dan Kebutuhan Akan Prestasi Terhadap Minat Mahasiswa Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Departemen Manajemen FE UMSU), Medan : Skripsi USU.

Putra, R.A. (2012). “Faktor-faktor Penentu Minat Mahasiswa Manajemen Untuk Berwirausaha†Jurnal Manajemen, Volume 01, Nomor 01, September 2012.

Brooks, W.D., Emmert, P. (1976). Interpersonal Community. Iowa. Brow Company Publisher.

Walgito, B, (2003), Psikologi sosial (suatu pengantar), ed.IV, Yogyakarta : C.V.Andi offset.

Winkel, W. S. (1999). Psikologi Pengajaran, Cetakan II. Jakarta: Gramedia

(http://ekonomi.kompasiana.com/wirausaha/2013/11/07/tahun-2013-pengangguran-di-indonesia-melonjak-605967.html)

(http://moebarak.wordpress.com/2011/12/05/minat-berwirausaha/) (desember 2011, akses 25 Januari 2014)

http://rohadieducation.wordpress.com/2010/06/04/karakteristik-wirausaha/.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v1i2.13

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License