Perbedaan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Antara Siswa Yang Belajar Daring Dan Luring Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Di SMP Swasta Katolik Budi Murni 3 Medan

Sonni Willi Munte(1), Risydah Fadilah(2), Rahmi Lubis(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Medan Area

Abstract


This study uses a quantitative approach, with the sampling technique used is accidental sampling. The population in this study amounted to 216 and the sample from class VIII was 54 which was divided into 2 groups, namely 27 data from each group. The analytical method used to analyze the data obtained in this study uses the Mann Whitney U analysis method. This type of research uses the theoretical basis of learning motivation and interest in learning based on aspects of the theory of Martaniah (2006) and Slameto (2013). The results of this study indicate that the significance value of Mann Whitney U is 0.924, which means that the difference between learning motivation in students who study online and offline is rejected. Thus, the results of the study in the interest in learning group showed the significance value of Mann Whitney U was obtained at 0.808, which means that there is no difference between students' interest in learning when studying online and offline, meaning that this study was rejected because it was not in accordance with the initial hypothesis.


Keywords


Offline and Online Learning System; Learning Motivation; Students' Interest in Learning.

Full Text:

PDF

References


Abdallah. (2018). Parents Perception of E-Learning in Abu Dhabi Schools in United Arab Emirates. Ijasos-International Journal of Advances in Social Sciences. 30-40.

Afi Parnawi. (2020). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deeppublish.

Akrim, (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Ananda. R. & Fadhilaturahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran tematik di SD. Jurnal BASICEDU, 2, 11-12.

Ali, Mohammad. (2009). Pendidikan Untuk Pembangunan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Arikunto, S. dkk. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Chernis dan Goleman. (2001). The Emotionally Intelligent Workplace. San Fransisco: Jossey Bass a Wiiley Company.

Darmalaksana, W., Hambali, R., Masrur, A., & Muhlas, M. (2020). Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan PemimpSin Digital Abad 21. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung,1-12.

Dewi Permata Sari dan A. R. Rusman. (2018). Pengaruh Iklim Kelas Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMA N 3 Tanjung Raja. Jurnal Profit Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi.

Djamarah, S.B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Djaali. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamdan. (2014). Model Kepemimpinan & System Pengambilan Keputusan. Pustaka Setia, Bandung.

Hamzah B. Uno. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: BumiAksara.

Hamalik, Oemar. (1993). Sistem Pembelajaran Jarak Jauh. Bandung: Trigenda Karya.

Haidir & Salim. (2014). Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.

Hurlock, Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga, 2000.

Ikhsan Muhammad & Afdal.(2016).”Kajian Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Menggunakan Daring Lab”, dalam Jurnal Pendas Mahakam, Vol. 1.

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Martaniah, S.M. (2006). Motif Sosial. Yogyakarta: UGM Press.

Miftahussaadah & Subyantoro. (2021). Paradigma Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa, dalam Jurnal Stitpn, Vol 3. 1.

Munawaroh, Isniatun. 2005. Majalah Ilimah Pembelajaran.(2) Vol 1.

Mutia. (2013). Kajian Penerapan E-Learning Dalam Proses dalam Jurnal Faktor Exacta, Vol 6. 4.

Nurzanah , E. (2013). Pengaruh Media Film Terhadap Motivai Belajar siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Tesis. Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Panen. (1999). Cakrawala Pendidikan. Jakarta: Universitas Terbuka (Jurna).

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali

Santrock. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Kencana.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sri Gusty, dkk.Belajar Mandiri:Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi COVID-19 (Medan :Yayasan Kita Menulis , 2020).

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pers.

Suharsimi Arikunto. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada media Group.

Sutrisno. (2021. Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar TIK Materi Topologi Jaringan Dengan Media Pembelajaran. Malang: Ahlimedia Press.

Trisnawati, N. F. (2020). Efektifitas Model Problem Based Learning dan Model Group Investigation dalam Meningkatkan Karakter Anti Korupsi. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9.

Uno, Hamzah. (2008). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: bumi Aksara.

Yani Fitriyani, et. Al., Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan, Vol. 6. No. 2 2020.

Sumber Internet:

http://eprints.uny.ac.id/17679/1/Aulia%20Devi%20Prahmadita%2008208241012.pdf

https://mmrg.pbworks.com/f/Ryan,+Deci+00.pdf




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1377

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License