Pengaruh Iklan Politik terhadap Persepsi Masyarakat dalam Pemilihan Legislatif dan Kepala Daerah di Kabupaten Kepulauan Tanimbar Kota Saumlaki Tahun 2022
(1) Universitas Lelemuku Saumlaki
(2) Universitas Lelemuku Saumlaki
(3) Universitas Lelemuku Saumlaki
Abstract
Political advertising is an activity that is often carried out by politicians when welcoming a democratic party as can be seen from the perception of the whole community. The purpose of this research is to be able to determine the influence of political advertising on public perceptions of the Legislative and Regional Head election in the Tanimbar Islands District, Saumlaki City in 2022. The design of this study is to use a quantitative approach. The data used is primary data which is sourced directly from the community strata. Data collection techniques used in this research were interviews and questionnaires. The number of samples used in this research amounted to 200 samples. The data analysis technique that will be used is using simple linear regression analysis which will be assisted by using the SPSS 26 software. The results found in this research are the influence of political advertisements on people's perceptions of the Legislative and Regional Head elections in the Tanimbar Islands District, Saumlaki City in 2022.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriyanto. (2015). Strategi Dewan Pimpinan Daerah II Partai Golongan Karya Pada Pemilihan Umum Legislatif di Kabupaten Siak Tahun 2014. Jom FISIP, 2(1), 1–8.
Anshori. (2018). Pengaruh Iklan Politik Terhadap Persepsi Pemilih Kota Medan Tahun 2018. Jurnal Interaksi, (Online), 2(2), 132–144. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.30596/ji.v2i2.2091
Damayanti, N. (2011). Analisis Semiotika Iklan Politik Pilpres 2009. Wacana. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 10(4), 55–64.
Firmanzah. (2008). Antara Pemahaman Dan Realitas. Yayasan Obor Indonesia.
Gustomy, R. (2017). Partisipasi Politik Difabel di 2 Kota. (IJDS), Indonesian Journal of Disability Studies, 4(1), 51–62.
Handaningrum, R., & Rini, R. A. P. (2014). Persepsi Terhadap Kualitas Calon Legislatif (Caleg), Dan Kepercayaan Politik (Political trust) dengan Partisipasi Politik. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(03).
Hemafitria, H., Novianty, F. N. F., & Fitriani, F. (2021). Partisipasi Politik Dalam Pemilihan Umum Kepala Daerah Di Desa Perapakan Kabupaten Sambas. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 37–51.
Hemafitria, Novianty, & Fitriani, F. (2021). Partisipasi Politik Dalam Pemilihan Umum Kepala Daerah Di Desa Perapakan Kabupaten Sambas. Urnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 37–51.
Juleha, K. B. (2022). Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Kepala Daerah Serentak Tahun 2020 Di Kecamatan Long Bagun Kabupaten Mahakam Ulu. Jurnal Paradigma (JP), 11(1).
Lestari, E. Y., & Arumsari, N. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pemilihan walikota semarang di kota semarang. Integralistik, 29(1), 10.
Liany Sasongko, D. E. B. Y. (2017). Pengaruh Terpaan Iklan Politik Terhadap Minat Pemilih Pemula (Studi Kuantitatif pada Pemilihan Kepala Daerah Kota Magelang Tahun 2015 pada Iklan Media Luar Ruang di Kampung Karang Lor Kota Magelang). Doctoral Dissertation, UPN" Veteran" Yogyakarta.
Novia. (2022). Wacana dan Representasi Ideologi Iklan Politik di Awal Reformasi (Discourse and Ideological Representation in Political Advertisements in The Beginning of Reform Movements). JURNAL IPTEKKOM (Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi), 17(2), 99–11.
Pawito. (2009). Komunikasi Politik Media Massa dan Kampanye Pemilihan. Jalasutra.
Pelani dan Adjie. (2021). Pengaruh Iklan Kampanye di Televisi Terhadap Pilihan Politik Warga Kota Makassar Pada Pemilihan Umum Presiden dan Wakil Presiden Tahun 2019. Journal of Communication Sciences, 3(2), 92–101.
Saputra, W. F., Lita Tyesta, A. L. W., & Asy’ari, H. (2016). Pelaksanaan Tugas dan Wewenang Komisi Pemilihan Umum Kota Semarang dalam Penyelenggaraan Pemilihan Walikota dan Wakil Walikota Semarang Tahun 2015. Diponegoro Law Journal, 5(1), 1–10.
Stanley. (2004). Handbook of Local Anasthesia 5th ed. St. Louis Elsevier.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i3.1522
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License