Tindak Pidana Mengiklankan Hasil Usaha Perkebunan Yang Menyesatkan Konsumen
(1) Universitas Prima Indonesia
(2) Universitas Prima Indonesia
(3) Universitas Prima Indonesia
Abstract
The purpose of this study is to analyze the regulation of criminal acts of businesses that advertise the results of plantation businesses misleading consumers and efforts to tackle these crimes and how the penalties for perpetrators of criminal acts advertise the results of plantation businesses that mislead consumers. Type of normative juridical research. The nature of descriptive research, analysis of qualitative data. Misleading advertisements of plantation business results are regulated in Article 378 of the Criminal Code in general, and specifically in Article 10 of the UUPK, Article 79 of Law No.39 of 2014 concerning Plantations, Article 45 paragraph (2) of PP Number 69 of 1999, Article 48 of PP Number 71 of 2019 and Article 5 PEMKES Number 1787/MENKES/PER/XII/2010. Countermeasures are preventive and repressive. Penalties are subject to Article 378 of the Criminal Code, Article 63 of the UUPK and Article 112 of the Plantation Law.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, Z. (2014). Metode Penelitian Hukum. Jakarta : Sinar Grafika.
Amiruddin dan H. Zainal. (2013). Pengantar Metode Penelitian Hukum. Jakarta : Rajawali Pers.
Atsar, A. & Apriani, R. (2019). Buku Ajar Hukum Perlindungan Konsumen. Yogyakarta: Deepublish.
Azhar dan Elvi Z., (2009), Penegakan Hukum dalam Tindak Pidana Merek Terkenal, Mercatoria, 2 (2): 13-127
Chazawi, A. (2003). Kejahatan Terhadap Harta Benda. Malang : Bayumedia.
Ediwarman. (2015). Metodologi Penelitian Hukum. Medan : PT Sofmedia.
Gunanegara. (2019). Hukum Perkebunan: Sejarah & Latar Belakangnya. Jakarta : PT. Adhi Sarana Nusantara.
Harianto, D. (2010). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Terhadap Iklan Yang Menyesatkan. Ghalia Indonesia.
Iskandar Muda Sipayung, Tan Kamello, Marlina & Arie Kartika. (2019). Perjanjian Jaminan
Fidusia Kaitan dengan Penyidikan Tindak Pidana Perlindungan Konsumen. ARBITER: Jurnal Ilmiah
Magister Hukum. 1(2): 157-166.
Julimaster Saragih, Marlina & Muaz zul. (2019). Penyidikan Terhadap Tindak Pidana Penyalahgunaan Izin Lokasi. ARBITER: Jurnal Ilmiah Magister Hukum, 1(1) 2019: 11-18.
Khoiruman, M. (2015). Model Perlindungan Hukum Konsumen Terhadap Periklanan Surat Kabar (Studi Kasus Surat Kabar Lokal Di Surakarta). Jurnal Jurisprudence. 5 (2): 111
Lamintang, P.A.F. & Lamintang, T. (2009). Kejahatan Terhadap Harta Kekayaan. Jakarta : Sinar Grafika.
Miru, A. & Yodo, S.. (2011). Hukum Perlindungan Konsumen. Jakarta : Rajawali Pers.
Miru, A. (2013). Prinsip-Prinsip Perlindungan Hukum Bagi Konsumen di Indonesia. Jakarta : Rajawali Pers.
Muthiah, A. (2018). Hukum Perlindungan Konsumen : Dimensi Hukum Positif dan Ekonomi Syariah. Yogyakarta : Pustaka Baru Press.
Puspitasari, I. (2018). Pertanggungjawaban Pidana Pelaku Tindak Pidana Penipuan Online Dalam Hukum Positif di Indonesia. Jurnal HUMANI (Hukum dan Masyarakat Madani). 8 (1): 12
Rosmawati, (2018). Pokok-pokok Hukum Perlindungan Konsumen. Depok : Prenadamedia Group.
Rukmini, A. (2006). Aspek Hukum Pidana dan Kriminologi (sebuah Bunga Rampai). Bandung : PT. Alumni.
Rusdiana. E. (2010). Aspek Pidana Iklan yang Menyesatkan Pada Undang-Undang No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Pamator. 3 (1): 7
Sara, I.M., Saputra, K.A.K. & Jayautama, I.W.K. (2018). Aspek Hukum Dalam Bisnis. Sidoarjo : Indomedia Pustaka.
Sari, E.K. & Simangunsong, A. (2005). Hukum Dalam Ekonomi. Jakarta : PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Shidarta, Rasyid, A. & Sofian, A. (2019). Aspek Hukum Ekonomi dan Bisnis. Jakarta : Prenadamedia Group.
Sidabalok, J. (2010). Hukum Perlindungan Konsumen di Indonesia. Bandung : PT. Citra Aditya Bakti.
Sidauruk, H.P. (2014). Penegakan Hukum Dalam Tindak Pidana Lingkunga Hidup Menurut UU No. 18 Tahun 2004 Tentang Perkebunan. Jurnal Nestor Magister Hukum. 2 (4): 13
Tongat & Sunaryo, S. (2014). Rekonstruksi Konsep Penanggulangan Tindak Pidana Dengan Hukum Pidana Berbasis Nilai Tradisional. Jurnal MMH. 43 (2): 242
Tongat. (2003). Hukum Pidana Materiil. Malang : UMM Press.
Wibowo, M. (2018). Iklan Televisi dan Perlindungan Hukum Bagi Konsumen. Bandung : CV. Mandar Maju.
Wilbert, W., Wau, K., & Chelsia, V. (2020). Tinjauan Yuridis Terhadap Tindak Pidana Perdagangan Mie Kuning Basah dengan Menggunakan Bahan Formalin (Putusan Nomor 2796/Pid.Sus/2018/PN Mdn). JURNAL MERCATORIA, 13(1), 62-74. doi:https://doi.org/10.31289/mercatoria.v13i1.3645
Kitab Undang-undang Hukum Pidana (KUHP)
Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 42, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 3821).
Undang-Undang Nomor 39 Tahun 2014 Tentang Perkebunan (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 308, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5613).
Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2016 Nomor 251, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5952).
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v3i1.167
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License