Kinerja Birokrasi Penghapusan Barang Inventaris Lainnya pada Bidang Aset Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Provinsi Sumatera Utara

Suaidi Harahap(1), Yusniar Lubis(2), Budi Hartono(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Medan Area

Abstract


This research aims to evaluate the performance of the inventory removal bureaucracy at BPKAD Provsu by considering public performance concepts such as Relevance, Efficiency, Effectiveness, Utility, and Sustainability. The research method used is qualitative with data collection procedures in the form of observation, interviews, and documentation. Data analysis technique used the Miles, Huberman, and Saldana data analysis model. The results showed that the bureaucracy's performance in the administration of regular hajj pilgrimage transfers in the Financial and Regional Asset Management Agency of North Sumatra Province has met the service standards according to the performance theory by Pollit & Bouckaert. However, to improve the performance of the inventory removal bureaucracy, new innovations and SOPs are needed for the difficult-to-find inventory removal processes. These findings can be used as a basis for developing strategies and policies to improve bureaucracy performance in inventory removal in the future.

Keywords


Bureaucracy; Public Performance; Inventory Disposal.

Full Text:

PDF

References


Bestari, K. P., & Tarigan, A. A. (2022). Analisis Sistem Penghapusan Aset / Barang Milik Daerah pada Badan Pengelolaanokeuangan dan Aset Daerah (BPKAD) Provinsi Sumatera Utara. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(6), 1234–1243. https://doi.org/10.47467/elmal.v3i6.1211

Dawolo, R. F. (2017). Sistem Penghapusan Aset pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Provinsi Sumatera Utara (Skripsi). Universitas Sumatera Utara, Medan.

Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., & Donnelly, J. H. (1984). Organisasi dan Manajemen: Perilaku Struktur Proses. Jakarta: Erlangga.

Gupron. (2019). Meningkatkan Kinerja Karyawan Melalui Sistim Informasi Manajemen dan Komunikasi (Studi pada Biro Pengelolaan Barang Milik Daerah Setda Provinsi Jambi). J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 4(1). https://doi.org/10.33087/jmas.v4i1.73

Hartanto, N. (2019). Implementasi PP. No. 27 Tahun 2014 Tentang Pengelolaan Barang Milik Negara/Daerah Dalam Upaya Meningkatkan Efektivitas Pengelolaan Barang Dan Jasa. Journal of Management Review, 2(3), 223–235. https://doi.org/10.25157/jmr.v2i3.1799

Heliana, S. (2018). Pengawasan Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Provinsi Sumatara Utara: Pengawasan Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Provinsi Sumatera Utara Terhadap Penggunaan Mobil Dinas (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan.

Irtanto. (2020). Kinerja Birokrasi Pelayanan Sektor Publik: Perspektif Perkembangan Teori. Cakrawala: Jurnal Litbang Kebijakan, 14(2), 153–171. https://doi.org/10.32781/cakrawala.v14i2.354

Kholmi, M. (2011). Akuntabilitas Dalam Perspektif Teori Agensi. Journal of Innovation in Business and Economics, 2(2). https://doi.org/10.22219/JIBE.V2I02.4694

Mahmudi, M. (2003). New Public Management (NPM): Pendekatan Baru Manajemen Sektor Publik. Sinergi: Kajian Bisnis Dan Manajemen, 6(1), 69–76. https://doi.org/10.20885/JS.V6I1.919

Mangkunegara, A. P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan (Edisi ke-1). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mawardi, I. (2007). Perencanaan Pembangunan Wilayah Berdasarkan Konsep Produktifitas Unggulan. Jurnal Teknologi Lingkungan, 8(2).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Jakarta: UI Press.

Peraturan Kementerian Keuangan (PMK) tentang Tata Cara Pelaksanaan Pemusnahan Dan Penghapusan Barang Milik Negara., Pub. L. No. 83/PMK.06/2016, peraturan.bpk.go.id (2016). Indonesia: BN.2016/No.757.jdih.kemenkeu.go.id: 42 hlm.

Permana, M. V. (2013). Peningkatan Kepuasan Pelanggan melalui Kualitas Produk dan Kualitas Layanan. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 4(2). https://doi.org/10.15294/JDM.V4I2.2756

Poae, Y., Ilat, V., & Warongan, J. (2017). Pengaruh Pengelolaan Barang Milik Daerah Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Riset Akuntansi Dan Auditing “Goodwill,†8(1). https://doi.org/10.35800/jjs.v8i1.15356

Pollit, C., & Bouckaert, G. (2000). Public Management Reform: Comparative Analysis. Oxford: Oxford University Press.

Pratama, M. R., & Pangayow, B. (2016). Pengaruh Manajemen Aset Terhadap Optimalisasi Pengelolaan Aset Daerah. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Daerah, 11(2), 33–51. Retrieved from https://ejournal.uncen.ac.id/index.php/JAKED/article/view/61

Raden Tri Wijaksono. (2017). Implementasi Kebijakan Sewa Barang Milik Negara Berdasarkan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2014 Tentang Pengelolaan Barang Milik Negara/Daerah (Studi Kasus Di Polresta Kota Pontianak). Nestor: Tanjungpura Journal of Law, 13(4). Retrieved from https://jurnal.untan.ac.id/index.php/nestor/article/view/21132

Ridwan, M. (2004). Manajemen Baitul Maal wa Tanwil (BMT). Yogyakarta: UII Press.

Rivai, V. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Robbins, S. P. (2008). Perilaku Organisasi. Klaten: PT. Intan Sejati.

Sadjiarto, A. (2000). Akuntabilitas Dan Pengukuran Kinerja Pemerintahan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 2(2), 138–150. https://doi.org/10.9744/JAK.2.2.PP

Samsudin, M. (2021). Analisis Kinerja Pelayanan Publik tentang Sumber Daya Manusia dan Responsivitas Pegawai di Kantor Kelurahan Kecandran Kecamatan Sidomukti Kota Salatiga. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(2), 1028–1034. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i2.794

Setiabudhi, D. O. (2019). Pengelolaan Aset Pemerintah Daerah Dalam Perspektif Good Governance. The Studies of Social Sciences, 1(1), 7–15. https://doi.org/10.35801/tsss.2019.1.1.25014

Setianingrum, T., & Abritaningrum, Y. T. (2016). Mempertanyakan Responsivitas Pelayanan Publik Pada Pengelolaan Pengaduan Kasus UPIK Di Kota Yogyakarta. Populasi, 24(1). https://doi.org/10.22146/jp.23692

Simamora, H. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi YKPN.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukrisno, H. (2012). Hubungan antara Responsibilitas Manajemen, Akuntabilitas Mutu Pelayanan, Budaya Mutu, Pembelajaran Organisasi, Kinerja Tim dengan Keefektifan Sistem Penjaminan Mutu pada Universitas Swasta di Surabaya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 17(1), 23–31. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/2825

Sulasman. (2014). Metodologi Penelitian Sejarah; Teori, Metode, dan Contoh Aplikasi. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Utama, D. A., & Setiyani, R. (2014). Pengaruh Transparansi, Akuntabilitas, Dan Responsibilitas Pengelolaan Keuangan Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Dinamika Pendidikan, 9(2). https://doi.org/10.15294/DP.V9I2.4886




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i4.1671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License