The Influence of Using Audiovisual Media on the Understanding and Application of Poetry Writing Skills for Class XI TKJ 1 SMK Negeri 3 Gunungsitoli Students

Riana Riana(1),


(1) Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia,Universitas Nias, Indonesia

Abstract


This examination is entitled The Impact of Utilizing General Media on the Survey Text Composing Abilities of Class XI Understudies at SMKN 3 Gunung Sitoli. The point of this examination was to determine the impact of utilizing general media on the verse-composing abilities of class XI understudies at SMKN 3 Gunung Sitoli. The methodology utilized in this exploration is quantitative and unmistakable, utilizing a trial model with a benchmark group pre-test and post-test plan. The information source or exploration object in this examination is all female class XI TKJ understudies, comprising of 2 classes with a total of 27 understudies, and every one of them is utilized as an examination object. Class XI MM is the control class, and class XI TKJ is the trial class. Information assortment strategies utilize starting tests (pre-test) and last tests (post-test). The examination results show contrasts in the normal pre-test and post-test scores for the exploratory and control classes. The normal pre-test score for the control class was 78.44, while the score for the post-test results was 89.78. The typical score (mean) in the trial-class pre-test results was 68.22, while the post-test results were 90.89. These outcomes show that there is a critical impact of the utilization of general media on verse composition abilities; all in all, Ha is acknowledged and H0 is dismissed.


Keywords


Audio Visual, Writing, Poetry.

Full Text:

PDF

References


Afianti, N. (2014). Pengaruh penggunaan media audio visual Terhadap peningkatan keterampilan menulis puisi siswa kelas IX MTS Jabal Nur Cipondoh Tangerang Tahun pelajaran 2014/2015.

Ayu, D., Nababan, S. A., Hardiyansyah, M. R., Kusbiantoro, D., Azis, A., & Darma, A. (2023). Pemanfaatan Media Film sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas IX IPS Madrasah Aliyah Tahfizil Quran. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(3), 114–119.

Darma, A., & Joebagio, H. (2018). Application of multicultural outing class method in man 2 model medan. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(4), 288–297.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.

Ghufron, M., Santosa, H., & Sumiyem, S. (2022). Upaya meningkatkan motivasi belajar dengan metode bimbingan klasikal berbasis media audio visual dalam: literatur review. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 3(2 Juli), 331–338.

Hasibuan, A. L., Matondang, S. A., & Nababan, S. A. (2022). Use of Islamic Malay Texts in Language Learning for Character Building. JETL (Journal of Education, Teaching and Learning), 7(2), 218–223.

Imam Ghozali. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Juni, A. (2019). Apa itu sastra jenis-jenis karya sastra dan bagaimanakah cara menulis dan mengapresiasi sastra.

Kartika Putri Sari, K. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DARING DI MASA COVID-19 TERHADAP PROSES KOMUNIKASI PEMBELAJARAN DI KALANGAN MAHASISWA UIN SUSKA RIAU. Universitas Islam Negri Sultan Syarif Kasim Riau.

Monica, S. (2022). Penggunaan media audio-visual sebagai alat untuk meningkatkan kompetensi SDM pertanian dalam mengedukasi materi tentang tanah. Prosiding Seminar Nasional Instiper, 1(1), 30–36.

Mulyati, Y. (2014). Hakikat keterampilan berbahasa. Jakarta: PDF Ut. Ac. Id Hal, 1.

Purwono, J. (2014). Penggunaan media audio-visual pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).

Rahayu, T., & Kurniawan, P. Y. (2021). Pelatihan membaca dan menulis puisi pada peserta didik TPA Al-Husna. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(01), 89–96.

Siregar, S. (2015). Metode penelitian kuantitatif: dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual & spss.

Sugiyono, D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Alfabeta.

SURYATI BATUBARA S Pd, M. M. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS DISKRIPSI PENELITIAN MELALUI DESKRIPSI CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 200113 TANOBATO PADANGSIDIMPUAN. Jurnal LPPM, 9(2A), 57–69.

Susanti, E. (2020). Keterampilan Berbicara. Rajawali Pers.

Susanti, Y. (2020). Pembelajaran matematika dengan menggunakan media berhitung di sekolah dasar dalam meningkatkan pemahaman siswa. Edisi, 2(3), 435–448.

Windari, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Film terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan. Doctoral Dissertation, STKIP PGRI Sumatera Barat.

Zaini, A., Dianto, M., & Mulyani, R. R. (2020). Pentingnya penggunaan media bimbingan dan konseling dalam layanan informasi. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang, 126–131.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v6i4.2123

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License