Analisis Komunikasi Publik Pejabat PTSP dalam Meningkatkan Kualitas Layanan di Pemerintah Kabupaten Labuhanbatu Selatan
(1) Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
(2) Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
(3) Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Abstract
This study aims to analyze the public communication process of One-Stop Integrated Service officials to the public in improving the quality of services in the South Labuhanbatu Regency Government and analyze the obstacles to the public communication process of One-Stop Integrated Service officials to the public in improving the quality of services in the South Labuhanbatu Regency Government. The theories used are the theory of public communication, public services, and service quality. This research method is qualitative. The informants in this study are the Head of Service, Secretary, Service Officer, and the community of South Labuhanbatu Regency. Data analysis techniques use data reduction, data presentation, and conclusion drawing or conclusion verification. This study concludes that public communication by PTSP in improving service quality has been effective with the selection of the right media, such as social media, to facilitate the issuance of permits. The main obstacle occurs due to the lack of public attention to the information submitted according to the SOP.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anandhi, M., & Prayetno, P. (2020). Gerakan Partai Keadilan Sejahtera dalam Menumbuhkan Partisipasi Politik Generasi Millenial Kota Kisaran Timur pada Pemilihan Presiden 2019. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 2(3), 644–657. https://doi.org/10.34007/jehss.v2i3.136
Anastacia, D., Nasution, I., & Suharyanto, A. (2021). Peranan Motivasi dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai Berbasis Kebutuhan. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 3(September), 176–184. https://doi.org/10.31289/strukturasi.v3i2.748
Cahyanti, A. P., Setiyono, B., & Adnan, M. (2018). PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN PUBLIK MELALUI PENILAIAN KEPATUHAN TERHADAP STANDAR PELAYANAN SESUAI UNDANG UNDANG NOMOR 25 TAHUN 2009 TENTANG PELAYANAN PUBLIK Studi Di Dinas Kesehatan Kota Salatiga Tahun 2016-2017. Journal of Politic and Government Studies, 7(3), 41–50.
Dhesti Widya Nurhasanah Nigrum, Fitriani, N., & Sudrajat, A. R. (2019). Kualitas Pelayanan Mobil Unit Penerangan pada Dinas Pengendalian Penduduk dan Keluarga Berencana Kabupaten Sumedang. Jurnal Administrasi Public (Public Administration Journal), 9(2), 113–118.
Elnita’Elnita, E. A., & others. (n.d.). Strategi Komunikasi Dalam Pelayanan Publik “Sijarla Terpadu “Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Solok. Jurnal Ilmu Komunikasi (JKMS), 8(1), 172–185.
Ferdiansyah Putra, M. F., Erwinsyahbana, T., & Zulyadi, R. (2022). Kebijakan Optimalisasi Tugas Dan Fungsi Intelijen Kepolisian Dalam Upaya Deteksi Dini Pencegahan Tindak Pidana Terorisme. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 1437–1447. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1185
Hasmarini Ariestin Waruwu, Revida, E., & Amin, M. (2023). Partisipasi Masyarakat dalam Pengawasan Dana Desa di Desa Gawu-Gawu Bouso Kecamatan Gunungsitoli Utara. Perspektif, 12(1), 161–170. https://doi.org/10.31289/perspektif.v12i1.8415
Hastuti, S., Harahap, H., & Hartono, B. (2022). Implementasi Peraturan Gubernur Nomor 3 Tahun 2021 Tentang Tambahan Penghasilan Pegawai Dalam Meningkatkan Kinerja dan Disiplin Pegawai Pada Dinas Perindustrian dan Perdagangan Provinsi Sumatera Utara. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1), 627–635. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1260
Havianto, A., & others. (2013). Strategi Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Deskriptif tentang Strategi Dinas Cipta Karya dan Tata Ruang Kota Surabaya dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik). UNIVERSITAS AIRLANGGA.
Hutabarat, M. H. E., Vita, N. I., & Riadi, S. (2024). Komunikasi Terapeutik Dokter dalam Penyembuhan Pengguna Narkoba di Badan Narkotika Nasional Provinsi Sumatera Utara. 6(1), 58–65. https://doi.org/10.31289/jipikom.v6i1.3011
Indriyanti, H., Warjio, W., & Hartono, B. (2022). Implementasi Peraturan Daerah Nomor 4 Tahun 2018 Tentang Rencana Pembangunan Industri Provinsi Sumatera Utara Tahun 2018 - 2038 Pada Dinas Perindustrian dan Perdagangan Provinsi Sumatera Utara. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1), 636–647. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1267
Muslim, M. (2022). STRATEGI PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN PUBLIK (Studi pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Balangan). Jurnal Administrasi Publik Dan Pembangunan, 4(1), 31–40.
Novita, D., Kadir, A., & Siregar, N. S. S. (2020). Analisis Kinerja Inspektorat Daerah Dalam Melakukan Fungsi Pengawasan (Studi Pada Inspektorat Kota Langsa). Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 2(2), 116–128. https://doi.org/10.31289/strukturasi.v2i2.52
Pamungkas, P. T. S. (2019). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Siak (Studi Pelayanan Surat Izin Usaha Perdagangan). Universitas Islam Riau.
Pangkey, D. E., Tulung, L. E., & Lotulung, L. J. H. (2023). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Desa Wisata di Provinsi Bali. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 5(1), 110–120. https://doi.org/10.31289/jipikom.v5i1.1584
Pinayungan, J., & Isnaini, H. K. dan. (2018). Implementation of the Minister of Transportation Regulation of the Republic of Indonesia on Traffic Safety Standards and Road Transportation. Jurnal Administrasi Publik ( Public Administration Journal ), 8(1), 108–123.
Saragih, E. E., Mustamam, & Mukidi. (2019). Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). Vol 2, No.(1).
Sarumaha, M. I. S., Batubara, B. M., & Angelina, N. (2022). Strukturasi : Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik Analisis Pemberdayaan Kelompok Perempuan Nelayan Berbasis Digital Mother School Dalam Mendukung Pembelajaran Daring Analysis of Empowerment of fishermen Group Based On Digital Mother School in Suppo. 4(1), 28–36. https://doi.org/10.31289/strukturasi.v4i1.1181
Siahaan, R., Isnaini, I., & Adam, A. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Publik pada Dinas Perpustakaan dan Arsip Provinsi Sumatera Utara. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 1497–1506. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1355
Triyanto, D., & Efendi, S. (2019). Analisis Penerapan Elektronik Kesehatan (E-Kes) di Puskesmas Rawat Inap Kota Bengkulu. Jurnal Administrasi Publik ( Public Administration Journal ), 9(2), 158–165. https://doi.org/10.31289/JAP.V9I2.2901
Zafallah, Y., Wibowo, K. A., & Fuady, I. (2022). Analisis Isi Penggunaan Facebook dalam Marketing dan Branding Produk Kecantikan Scarlett dan Skin Dewi. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(2), 1048–1059. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i2.1364
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i2.2424
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License