Pelayanan dan Tata Kelola Sampah di Kawasan Perkotaan: Studi Kasus Kecamatan Medan Baru

Irfan Abdilla(1), Tengku Irmayani(2), Hatta Ridho(3),


(1) Universitas Sumatera Utara
(2) Universitas Sumatera Utara
(3) Universitas Sumatera Utara

Abstract


The problem of waste management in urban areas is a complex challenge and requires a responsive and participatory approach to governance. This study aims to evaluate the quality of waste management services and the effectiveness of the policy of delegating authority to the sub-district head in Medan Baru District, Medan City. Using a qualitative descriptive approach, data was collected through in-depth interviews, field observations, and documentation. The results of the study show that waste management services still face various obstacles, especially in the dimensions of tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy. Limited facilities and infrastructure, irregular transportation schedules, low response to complaints, lack of officer training, and lack of an empathetic approach are the main obstacles. On the other hand, the delegation of authority has not been fully supported by institutional capacity, inter-agency coordination, and adequate community participation. This research emphasizes the importance of institutional strengthening, increasing operational capacity, and active community involvement in realizing effective and sustainable waste management at the sub-district level.

Keywords


Public Service; Waste Management; Decentralization; Governance.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi. (2023). Atasi Sampah, Pekanbaru Gandeng Investor Jerman dan Singapura: Nilainya Rp1 Triliun.

Arief Effendi, M. (2009). The Power of Good Governance: Teori dan Implementasi. In salemba empat (Vol. 00).

Auliani, R. (2020). Peran Bank Sampah Induk dalam Pengelolaan Sampah Kota Medan. Jurnal Abdidas, 1(5), 330–338. https://doi.org/10.31004/ABDIDAS.V1I5.80

Banyuurip, D., & Gresik, K. (2022a). JIME Perancangan Fasilitas Sentra Pengolahan Limbah Sampah. 6(1), 36–41.

Banyuurip, D., & Gresik, K. (2022b). JIME Perancangan Fasilitas Sentra Pengolahan Limbah Sampah. 6(1), 36–41.

Bogor, P. K. (2021). Berhasil Reduksi Sampah, Pemkot Bogor Terima Penghargaan dari KLHK. Kotabogor.Go.Id.

Guritno, S. (2009). SERVICE CHARTERS (MAKLUMAT PELAYANAN) SEBAGAI SUATU INSTRUMEN DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN PUBLIK OLEH PEMERINTAH. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 6(3), 5.

Hardiyansyah. (2018). Kualitas Pelayanan Publik. Gava Media.

Hutabarat, R. (2022). Partisipasi Ibu Rumah Tangga Dalam Pengelolaan Sampah Pada Induk Bank Sicanang Kota Belawan. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i5.80

KemenLHK, R. (2022). Capaian Kinerja Pengelolaan Sampah.

Kominfo8. (2022). Pengelolaan Sampah di Tahun Depan Berkemungkinan Masih Dikelola Swasta.

Maharani Putri, V., & Simatupang, F. (2023). Pengaruh Good Corporate Governance terhadap Firm Value dengan Return On Assets sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan Sektor Makanan Dan. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi. https://journal.unpas.ac.id/index.php/oikos/article/view/12338

Mahyudin, R. P. (2014). STRATEGI PENGELOLAAN SAMPAH BERKELANJUTAN. EnviroScienteae, 10, 75–79.

Medan, P. W. K. (2011). Nomor 5 Tahun 2011 tentang Pelimpahan Wewenang Kepada Camat Untuk Penandatanganan Pengangkatan dan Pemberhentian Kepala Lingkungan pada Kelurahan se-Kota Medan.

Miles, M., Huberman, & S. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publication.

Mulyadi, D. (2016). Studi Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik: Konsep dan Aplikasi Proses Kebijakan Publik Berbasis Analisis Bukti Untuk Pelayanan Publik.

Sembiring, J., Sihombing, M., & Suriadi, A. (2018). Analisis Perencanaan Pembangunan Lahan Tempat Pembuangan Akhir Sampah. Jurnal Administrasi Publik ( Public Administration Journal ), 8(1), 39. https://doi.org/10.31289/jap.v8i1.1577

Setyaningrum, D., Wardhani, R., & Syakhroza, A. (2017). Good public governance, corruption and public service quality: Indonesia evidence. International Journal of Applied Business and Economic Research, 15(19), 327–338.

SIPSN. (2020). Hari Peduli Sampah Nasional Kelola Sampah Kurangi Emisi Bangun Proklim. Sistem Informasi Pengelolaan Sampah Nasional (SIPSN).

Siregar, T. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kejadian ISPA Pada Balita Di Sekitar Wilayah Tempat Pembuangan Akhir Sampah (TPAS) Titi Papan Kota Medan. http://repository.uinsu.ac.id/15213/

Wirasasmita, R. H., Arianti, B. D. D., Uska, M. Z., Kholisho, Y. N., Wardi, Z., Gunadi, R. A. A., Parlindungan, D. P., Parta Santi, A. U., Aswir, & Aburahman, A. (2020). Bahaya Sampah Plastik bagi Kesehatan dan Lingkungan. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2714–6286), 1–8. https://doi.org/10.29408/ab.v1i2.2749




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v8i1.2715

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License