Penilaian Pengetahuan dan Sikap terhadap Informasi tentang Merkuri yang Ditemukan dalam Produk Kosmetik dan Potensi Risikonya bagi Kesehatan
(1) London School of Public Relation Jakarta
Abstract
The purpose of this study was to find out their knowledge about the mercury content which can damage health. This study used quantitative research. The data technique for our study used primary and secondary data. Researchers used categorical aggregation data analysis techniques and naturalistic generalization of case studies. The results showed that the number of ART aged 20 to 30 years with a total of 57 respondents or 73%. While the remaining 27% or as many as 21 respondents aged 31 to 40 years. Related to the respondent's level of knowledge. There are 31 ART (77.5%) who have a low level of knowledge related to cosmetics. Furthermore, respondents with high knowledge may be 9 household members (22.5%). Maid Attitudes and middle-down circles towards mermerkuri cosmetics tend to be negative. helpers and middle class and lower class who have signatures of 21 household members (52.5 percent). ART who had positive attitudes were 19 (47.5 percent). The conclusion of this study is the level of knowledge and attitudes of the relationship to information about mercury found in cosmetic products and its potential health risks. Based on the results of the study, it shows that the respondents in the survey did not seem to see the dangers of using mercury in the long term.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abu. (2009). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rinneka Cipta
Ap, A. E. (2019). ASSESSMENT NEUROLOGICAL SYMPTOMS PADA KARYAWAN PEMAKAI KOSMETIK (WHITENING CREAM) DI RSPTN UNHAS. Jurnal Mitrasehat, 9(2).
Damanik, B. T., Etnawati, K., & Padmawati, R. S. (2011). Persepsi remaja putri di Kota Ambon tentang risiko terpapar kosmetik berbahaya dan perilakunya dalam memilih dan menggunakan kosmetik. Berita Kedokteran Masyarakat, 27(1), 1.
Erasiska, E., Bali, S., & Hanifah, T. A. (2015). Analisis kandungan logam timbal, kadmium dan merkuri dalam produk krim pemutih wajah (Doctoral dissertation, Riau University).
HERDYAN RAHAYU, O. K. Y. (2014). PENGARUH PENYULUHAN MENGGUNAKAN MEDIA BOOKLET TERHADAP PENINGKATAN PERILAKU MAHASISWI UNESA TENTANG KOSMETIK ILEGAL PEMUTIH WAJAH. Jurnal Tata Rias, 3(01).
Lestarisa, T. (2010). faktor-faktor yang berhubungan dengan keracunan merkuri (Hg) pada penambang emas tanpa ijin (peti) di Kecamatan Kurun, Kabupaten Gunung Mas, Kalimantan Tengah (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS DIPONEGORO).
Livia, Arlina. (2013). Pengujian Kandungan Merkuri Dalam Sediaan Kosmetik Dengan Spektrofotometri Serapan Atom. Skripsi. Semarang: Universitas Diponegoro.
Mansur, U. (2015). Analisis kandungan merkuri dan hidrokuinon dalam kosmetik krim racikan dokter.
Natalia, K., & Sari, H. (2018). PENGETAHUAN IBU HAMIL TENTANG BAHAYA KOSMETIK BERBAHAN MERCURY KLINIK KURNIA KEC. DELITUA KAB. DELI SERDANG TAHUN 2018. Jurnal Penelitian Kebidanan & Kespro, 1(1), 18-22.
Nina. (2010). Determinan Perila pada mahasiswa akademi kebidanan Hafsyah mengenai kosmetik yang mengandung merkuri (Hg). Skripsi. Sumatra Utara: Universita Sumatra Utara.
Notoatmodjo, S.(2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rinneka Cipta.
Pertiwi, P. (n.d.). Pola pikir dan tindakan mahasiswi solo pengguna produk skin care larissa.
Prasetijo. (2005). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Ryan Saputri, A. N. (2016). Perilaku Pemasaran Kosmetik yang Mengandung Bahan Tidak Aman di Kalangan Mahasiswa Ilmu-Ilmu Kesehatan Universitas Jember (Studi Kualitatif di Universitas Jember)(Marketing Behavior of the Cosmetic Containing Unsafe Ingredients Among Health Sciences Students in University of Jember (a Qualitative in Jember University)).
Siwi, A. A. C., & Meiyanto, S. (2002). Intensi membeli kosmetika pemutih kulit ditinjau dari kelengkapan informasi produk pada label kemasan. Jurnal Psikologi, 29(2), 61-72.
Taufik, M. (2007). Prinsip-Prinsip Promosi Kesehatan dalam Bidang Keperawatan dan Mahasiswa Keperawatan. Jakarta: Infomedika
Yonita, A. S. (2015). Hubungan Pengetahuan, Sikap Terhadap Motivasi Mahasiswa Untuk Bertindak Menggunakan Kosmetik Mengandung Merkuri (Hg). Tidak Dipublikasikan. Skripsi. Jember: FKM Universitas Jember. kadar merkuri yang melebihi batas dengan melihat.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.437
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License