Pengaruh Lingkungan Belajar, Fasilitas, dan Metode Mengajar Guru melalui Motivasi terhadap Hasil Belajar
(1) Institut Agama Islam Negeri Metro
Abstract
The research purpose is to knowing the effect of enviromental education in school, education facilities, the teacher learning method through learning motivation to the learning social studies result. The research method used descriptif verifikator, ex post facto and survey. The collection data technique using questionnaire and test. The taking sample technique is approached simple random sampling. The amount of sample is 144 students on SMPN 22 Bandar Lampung. The data analysis using track analysis and Structural Equation Modeling (SEM). The research result showing that there's a positive relation lickages between endogenous variable, exogenous variable, and intervening variable. Can be concluded that if learning enviroment in school, learning facilities, the teacher learning good method will have an impact on good motivation and also good learning result.
Keywords
References
Cynthia, L. C. (2016). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI Di SMA Negeri 5 Surakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(8), 56-78.
Hadi, S. (2003). Pengantar Pendidikan. Surakarta: UNS Pers.
Hamdu, G. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 34-53.
Hasbunallah, A. A. (2018). Kontribusi Lingkungan Belajar dan Proses Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah. Jurnal Tarbawiyah, 25(2), 45-60.
Jariyah, A. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Watansoppeng. Jurnal Pascasarjana UNM, 5(3), 23-38.
Latif, L. (2014). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan SMKN Paku Kecamatan Binuang Kabupaten Palewali Mandar. Jurnal Pepatzdu, 7(1), 36-49.
Menrisal, M. (2014). Kontribusi Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar Sistem Operasi Siswa Kelas X Teknik Komputer dan Jaringan (TKJ) Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 3 Pariaman Semester Ganjil Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal KomTekInfo Fakultas Ilmu Komputer, 1(2), 24-37.
Minarni, M. (2017). Pengaruh Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas VIII Semester 1 SMP Negeri 11 Semarang Tahun 2017. Jurnal Pendidikan, 3(13), 88-100.
Muhibin, S. (2005). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurastanti, Z. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Di Sekolah terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fiqh Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 1 Banyuasin. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 45-57.
Patibanggi, A. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Pola Asuh Demokratis, dan Kecerdasan Interpersonal terhadap Sikap Remaja. Jurnal Iqra', 3(2), 80-92.
Rusman, R. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sardiman, S. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sari, N. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Di Sekolah dan Fasilitas Belajar melalui Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar. Jurnal Edukasi Ekobis, 7(2), 33-44.
Syaiful, S., & Aswan, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Wahyuningsih, W., & Djazari, D. (2013). Pengaruh Lingkungan sekolah dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Srandakan. Jurnal Ekonomi Bisnis, 2(3), 15-31.
Wardani, W. (2014). Pengembangan Model Webquest pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Studi Sosial, 2(1), 33-46.
Wardani, W. (2014). Pengembangan Model Webquest pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Studi Sosial, 2(1), 33-48.
Wardani, W. (2019). Pengaruh Kecerdasan Adversitas dan Kecerdasan Emosional melalui Model Inkuiri Sosial terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(2), 66-73.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.553
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License