Perjalanan Demokrasi di Indonesia serta Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Demokrasi yang Berkarakter

Tsani Shofiah Nurazizah(1), Dinie Anggraeni Dewi(2),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract


This article examines the journey of democracy in Indonesia and citizenship education as a character education for democracy. This research was conducted using the literature study method by collecting information from various sources, such as books, journals and articles related to the research discussed. The results show that the Indonesian state has implemented its democracy and experienced several periods, until now it has undergone a period of reform. One proof of the success of democracy in Indonesia is that the Indonesian people are aware of political life and have begun to voice their aspirations and opinions. To carry out democracy even better, the Indonesian nation needs to be taught democracy education through citizenship education so that the Indonesian nation has good character as citizens.


Keywords


The Journey of Democracy in Indonesia; Democracy Education and Citizen Character.

Full Text:

PDF

References


Al Hakim, Suparlan. (2014). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Konteks Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Budiarjo. M., (2008). Hakikat Pendidikan Demokrasi.Dalam Buku Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan, Jakarta: Bumi Aksara

Gaffar. A., (1999). Hakikat Pendidikan Demokrasi.Dalam Buku Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan Jakarta: Bumi Aksara

Hartono. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013.Jurnal bpnbali Vol 1 No 4 Hal 1-12

Hasanah, A. (2009). Pendidikan Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Vol 2 No 1 Hal 1-15

Irawan. (2004).Perkembangan Demokrasi di Negara Indonesia. Jurnal Administrasi Publik Vol 3 No 2. Hal 1-18

Jauhar, N. (2007), Demokrasi, dan HAM. . Jurnal Ilmu Sosial dan Politik: Islam ISSN 1410-4946. 1(1). 1-16

Nasution. A.R. (2016) Urgensi pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan karakter bangsa Indonesia melalui demokrasi, HAM dan masyarakat madani. Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu social, 8(2). 1-18

Nazir. (1988).Penelitian Kepustakaan dalam Penelitian Pendidikan IPA.Jurnal Pendidikan Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 6(1), 43-55

Purnawati, E. (2020). Perjalanan Demokrasi di Indonesia. Dalam Jurnal Unpal, 18(2), 251-255

Raharjo. (2010) Pendidikan karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Dalam Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, Balitbang Kementrian Pendidikan Nasional, 16(3),

Sarwono. (2006).Penelitian Kepustakaan dalam Penelitian Pendidikan IPA.Jurnal Pendidikan Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 6(1), 43-55

Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga, JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7 (2) (2015): 162-165.

Suharyanto, A. (2017a). Pemahaman Siswa Tentang Konsep Demokrasi Dalam Pendidikan Kewarganegaraan, dalam Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017 Vol. 1 No. 1 2017, Hal. 530-534

Suharyanto, A. (2017b). Dilema Multikulturalisme Pada Masyarakat Multikultur Di Medan. Jurnal Kewarganegaraan 25 (PPKn, FIS, Universitas Negeri Medan), 118-127

Suharyanto, A., (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa, JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political UMA), 2 (1): 192-203

Ubaedillah, A. Dan Abdul, R. (2008) Pendidikan Kewarganegaraan, Demokrasi , Hak Asasi Manusia dan Masyarakat Madani, Indonesian Center for Civic Education (ICCE), Jakarta: Kencana Prenada Media

Wahab, A.A. (1999). Pengembangan Konsep dan Paradigma Pendidikan Kewarganegaraan Baru Indonesia bagi Terbinanya Warganegara Multidimensional Indonesia, Bandung: CICED.

Winarno. (2014). Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Bumi Aksara.

Winataputra. (2012). Hakikat Pendidikan Demokrasi. Dalam Buku Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan Jakarta. Bumi Aksara

Winataputra. S. (2012), Pendidikan Demokrasi dan HAM sebagai wahana demokratisasi. Jurnal Pendidikan, 2(1), 1-15

Winataputra. U.S. (2012), Perkembangan pendidikan kewarganegaraan di Indonesia, Bandung: CICED

Zamroni. (2001). Tiga Hal Pengetahuan dan Kesadaran dalam Demokrasi Dalam Buku Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan Jakarta. Bumi Aksara




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License