Efektivitas Permainan Puzzle dan Balok terhadap Peningkatan Keterampilan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUD Mbah Ceria Medan Pada Masa Pandemi Covid-19

Yusmiati Yusmiati(1), Amanah Surbakti(2), Masganti Masganti(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Abstract


This study aims to determine the effectiveness and differences of puzzle and block games on improving children's socio-emotional at PAUD Mbah Ceria Medan during the Covid-19 Pandemic. This type of research is a quasi-experimental design using pretest - posttest. The research population was all of Mbah Ceria's PAUD students, totaling 75 children. The sampling technique used purposive sampling with a total sample of 22 children. The data collection method used a child's social emotional checklist sheet with the scale used was the rating scale. Analysis of research data shows that (1) Puzzle games are effective in increasing children's socio-emotional at PAUD Mbah Ceria Medan during the COVID-19 Pandemic with an N-Gain Score of 0.4709; the effective contribution of X1 to Y is 47.1% (2) The game of blocks is effective for improving the social and emotional of children at PAUD Mbah Ceria Medan during the COVID-19 Pandemic with an N – Gain Score of 0.4800; the effective contribution of X2 to Y is 48.0% (3) There is a difference in the effectiveness of Puzzle and Block Games on children's socio-emotional improvement in PAUD Mbah Ceria Medan during the COVID-19 Pandemic, where the difference in the N - Gain Score of Puzzles and Blocks is 0.0091.

Keywords


Puzzle Game; Block Games; Emotional Social

Full Text:

PDF

References


Aulia, O., Wadin, W., & Suratman, A. (2014). Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Bermain Balok Dengan Model Cooperative Learning Di PAUD Assalaam Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, Universitas Bengkulu).

Dewi dkk, (2016), Penerapan Metode Bermain Berbantuan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Pada Anak. e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha.Volume 4. No. 1

Dewi, N. L. T. K., Asri, I. G. A. S., & Made Putra, M. P. (2016). Penerapan Metode Bermain Berbantuan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Pada Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 4(1).

Fadlillah, M. (2014). Desain Pembelajaran PAUD. Jogjakarta. Ar-Ruzz Media

Fadlillah, M. (2017). Bermain dan permainan anak usia dini. Jakarta. Kencana

Indriana, Dina. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Diva Press Anggota IKAPI. Yogyakarta

Ismail, Andang. (2011). Education Games. Pro U Media. Jogjakarta

Kurnia, S., (2015) Penerapan Contextual Teaching And Learning Di Taman Anak Sanggar Anak Alam (Ta Salam) Yogyakarta

Marwiyah, M., Yusria, Y., & Taridi, M. (2020). Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif Balok Warna di Satuan PAUD Sejenis (SPS) Melati Kuala Tungkal (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Masitoh, dkk. (2009). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nawafilaty, T. (2013). Pengaruh Bermain Puzzle Terhadap Perilaku Sosial Anak Kelompok B Di TK Harvard Pre School Kebomas Gresik. PAUD Teratai, 2(2).

Nur Intan, (2019). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Media Permainan Kotak Sortasi Di Kelompok B Tk Yaa Bunayya Hidayatullah. Thesis

Nurmalitasari, Femmi. (2015). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi

Rachmawati, Ali Nugraha. (2013). Metode Pengembangan Sosial Emosional. Universitas Terbuka. Tangerang.

Risaldy, Sabil, Meity H. (2014). Panduan Mengatasi Permasalahan Anak Usia Dini. PT. Luxima Metro Media. Jakarta

Sitorus, Masganti, (2011). Metodologi penelitian pendidikan islam. IAIN Press. Medan

Soetjiningsih.IG, N, Gde Ranuh. (2016). Tumbuh Kembang Anak. EGC. Jakarta.

Sudono, Anggani. (2000). Sumber Belajar dan Alat Permainan. PT Grasindo. Jakarta

Sugiono, (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Penerbit Alfabeta, Bandung

Sujiono YN. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT Indek. Jakarta;

Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana

Suyadi dan Maulidya Ulfal. (2015). Konsep Dasar PAUD, PT Remaja Rosdakarya. Bandung

Tatik Ariyanti. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. PG PAUD Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar Volume 8, NO 1, Maret 2016

Zamiah, N. (2013). Pemanfaatan Media Permainan Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Kelompok A Di PPT Kuncup Harapan Semolowaru Surabaya. PAUD Teratai, 2(3).

Zeptyani, Putu Ayu Ditha (2020) Pengaruh Project-Based Outdoor Learning Menggunakan Media Audio Visual Terhadap Perilaku Belajar Anak Di Paud Gugus Ii Flamboyan Penebel Tahun Ajaran 2019/2020. Under graduate thesis, Universitas Pendidikan Ganesha

Perundang-undagan :

Permendikbud No. 137 Tahun 2014

Permendikbud 146 tahun 2014

Petunjuk teknis penyelenggaraan POS PAUD. 2011. Direktorat pembinaan pendidikan anak usi dini, kementerian pendidikan nasional

PP No 17 tahun 2010, tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan

Undang-undang No 20 tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.905

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License