Strategi Komunikasi Pembangunan Komunitas Sanggar Anak Sungai Deli (Sasude) Dalam Pemberdayaan Masyarakat Pinggiran Sungai Deli Kota Medan

Audina Ayu Putri(1), Syahrul Abidin(2), Rholand Muary(3),


(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(3) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Abstract


This study aims to find out how the communication strategy is carried out by the Sanggar Anak Sungai Deli (Sasude) community to carry out the form of carrying out their activities so that they can be carried out properly. The development communication strategy carried out to achieve the goal of progressing the mindset of the community around the outskirts of the Deli River, Medan City in community empowerment carried out by the Deli River Child Studio Community (Sasude) in order to be able to improve the condition of the Deli riverbank and increase the mindset that is advanced and able to develop over time. time. The development communication strategy used (Sasude) is a marketing strategy, an instructional design strategy, and a participation strategy. These three things are carried out by Sasude with a fairly good strategy and design. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The research was conducted on the Deli Riverside, Medan City. Take 11 informants who match the predetermined criteria. The research was conducted directly in the field with predetermined informants, however, with different interview times.


Keywords


Development Communication Strategy; Community Empowerment; Sasude.

Full Text:

PDF

References


Anwas, O.M., (2013). Pemberdayaan Masyarakat di Era Global. Bandung: Alfabeta.

Dewi, M.H.U., (2013). Pengembangan desa wisata berbasis partisipasi masyarakat lokal di Desa Wisata Jatiluwih Tabanan, Bali. Jurnal Kawistara, 3(2).

Firman, A.A., (2021). Pemberdayaan Masyarakat di Desa Berbasis Komunitas. Review Literatur. Jurnal Ilmiah Tata Sejuta STIA Mataram, 7(1), 132-146.

Ife, J.W., (1995). Community Development: Creating Community Alternatives-vision, Analysiis and Practice. Melbourne: Longman.

Irene, S., (2011). Desentralisasi Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Moleong, L.J., (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D., (2012). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nindatu, P.I., (2019). Komunikasi Pembangunan Melalui Pemberdayaan Masyarakat Untuk Pengentasan Kemiskinan. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis.

Palupi, W., Wahyuningsih, S., Widiyastuti, E., Nurjanah, N.E., & Pudyaningtyas, A.R., (2019). Pemanfaatan Ecobricks Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. DEDIKASI: Community Service Reports, 2(1).

Rafu, Y., (2019), Strategi Komunikasi Untuk Memberdayakan Anak (Penelitian Deskriptif Kualitatif Program kegiatan Belajar Mengajar Di Rumah Singgah Anak Mandiri Yogyakarta). Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Pembangunan Masyarakat Desa.

Ramadani, I.R., (2017). Koordinasi Dalam Pembangunan Infrastruktur Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia oleh PT Swakarsa Sinar Sentosa Di Desa Muara Wahau Kecamatan Muara Wahau Kabupaten Kutai Timur.

Ramadhani, T., (2020). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Komunitas Melalui Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) (Studi Kasus Kelompok Pembuat Kricu BaBe di Desa Batu Belubang). RESIPROKAL: Jurnal Riset Sosiologi Progresif Aktual, 2(2), 200-210.

Suharto E., (2006). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat: Kajian Strategis Pembangunan Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Penerbit PT Refika Aditama.

Suryani, S., SI, M., Andrilaransyah, S., & KOM, S. (2021). Komunikasi Pembangunan dalam Media Cetak Lokal Stui Isi Pemberitaaan Pemkab Bangka: Media Sains Indonesia.

Waskita, D., (2005). Komunikasi Pembangunan untuk Pemberdayaan. Jurnal Organisasi dan Manajemen. 1(1), 32-40.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.947

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License