The Existence of Tuwu Dance in Nias Society
(1) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
(2) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
(3) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
(4) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
(5) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
(6) Department of Ethnomusicology, Universitas Sumatera Utara
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, D. W., & Indrayuda, I. (2020). Tari Balanse Madam: Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Eksisnya Tari Balanse Madam di Seberang Palinggam. Jurnal Sendratasik, 9(1), 71. https://doi.org/10.24036/jsu.v8i3.108112
Dakhi, A. S. (2022). Sosialisasi dan Pelatihan Tari Fanema Tome di Nias Selatan. Jurnal Pengabdian Mandiri, 1(3), 469–474. https://www.bajangjournal.com/index.php/JPM/article/view/1803
Giawa, L. L. S. W., & Rahmah, S. (2021). Pengemasan Pembelajaran Tari Moyo dalam Audio Visual untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII di Sumatera Utara. Gesture: Jurnal Seni Tari, 10(1), 38–45. https://doi.org/10.24114/senitari.v10i1.24711
Harefa, M. S., Malarsih, M., & Nugrahani, R. (2024). Analisis Bentuk Penyajian Tari Fanari Niowalu pada Acara Falöwa di Kecamatan Idanögawo. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 10(1), 223–230. https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/1548
Hirza, H. (2014). Berbagai Ragam Kebudayaan Nias. Jurnal Bahas, 40(91), 84–89.
Laia, D. P. N., & Pratama, A. D. Y. (2023). Makna Bahasa Figuratif dan Simbol pada Lirik Lagu Tari Maena Pernikahan Masyarakat Nias. MABASAN, 17(1), 57–78.
Marandra, L., & Muda, I. (2019). Nilai Religius Tari Hanggu pada Masyarakat Nias di Desa Toreloto Nias Utara. Gesture: Jurnal Seni Tari, 8(1), 40–48. https://doi.org/10.24114/SENITARI.V8I1.13192
Melisa, L. D. (2015). Studi Komparatif Tari Faluaya di Nias Selatan dengan Tari Faluaya di Medan. Gesture: Jurnal Seni Tari, 4(1), 72–82. https://doi.org/10.24114/SENITARI.V4I1.2667
Nasution, H., & Rahmah, S. (2019). Gendang Baka pada Masyarakat Karo di Desa Budaya Lingga: Kajian Perubahan Fungsi. Gesture: Jurnal Seni Tari, 8(2), 166–175. https://doi.org/10.24114/SENITARI.V8I2.14985
Pakpahan, A. F., Prasetio, A., Negara, E. S., & Gurning, K. (2021). Metodologi Penelitian Ilmiah. Yayasan Kita Menulis.
Putra, D. K. (2017). Ragam Tari Tradisional Asal Nias untuk Program Wisata Budaya Berbasis Masyarakat. Haba: Informasi Kesejarahan dan Kenilaitradisionalan, 83(12), 51–60.
Putra, D. K. (2020). Tari Moyo pada Masyarakat Nias Selatan. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 14(1), 116–126. https://doi.org/10.17977/um020v14i12020p116-126
Rahayu, S. (2015). Famadogo Omo Dance for us in Ceremony Entered a New Home in the Community Nias. Gesture: Jurnal Seni Tari, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.24114/SENITARI.V4I1.2633
Sibuea, T. R., & Wiflihani, W. (2022). Nias Dance Encyclopedia as a Source of the Working Process. Britain International of Linguistics Arts and Education (BIoLAE) Journal, 4(2), 197–207. https://doi.org/10.33258/biolae.v4i2.715
Simanjuntak, M. M. (2021). Analisis Nilai Budaya dalam Cerita Rakyat “Mado-Mado Nias.” Kode : Jurnal Bahasa, 10(4), 136–149. https://doi.org/10.24114/kjb.v10i4.30770
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Telaumbanua, A., Siahaan, A. Y., & Amin, M. (2023a). Pengembangan Desa Wisata Berbasis Kearifan Lokal di Desa Bawomataluo, Kecamatan Fanayama, Nias Selatan. PERSPEKTIF, 12(1), 212–225. https://doi.org/10.31289/PERSPEKTIF.V12I1.7858
Telaumbanua, C. G., Ruta, I. M., & Karja, I. W. (2024). Nias Tribe Tradition as an Ideas in Creating Painting. CITA KARA: Jurnal Penciptaan Dan Pengkajian Seni Murni, 4(1), 115–122. https://doi.org/10.59997/ctkr.v4i1.3645
Telaumbanua, I. M. T., & Desfiarni. (2023). Pengembangan Tari Moyo Tradisi Ke Tari Moyo Kreasi di Sanggar Tuheni di SMA Negeri 1 Tuhemberua. SAAYUN: Jurnal Ilmiah Pendidikan Tari, 1(1), 98–107. https://doi.org/10.24036/SY.V1I1.13
Telaumbanua, T. (2019). Kaum Milenial & Kebudayaan Nias. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.19
Waruwu, S. S. M., & Erniwati, E. (2021). Upacara Adat Perkawinan Masyarakat Nias di Kota Padang Tahun 1998-2019. Jurnal Kronologi, 3(3), 224–231. https://doi.org/10.24036/jk.v3i3.200
Widyastuti, V. (2019). Penari Perang dari Nias. Badan Pengembangan dan Perbukuan.
Zaluchu, S. (2020). Deskripsi Tarian Maena sebagai Identitas Suku Nias. Nyimak: Journal of Communication, 4(1), 135. https://doi.org/10.31000/nyimak.v4i1.2219
Zebua, P. E. P. (2020). Studi Deskriptif Musik Tradisional Lagia pada Kebudayaan Nias di Sanggar Museum Pusaka Nias. Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 18(2), 10–18. https://doi.org/10.46965/ja.v18i2.329
Zebua, T. B., Simarangkir, A., Telaumbanua, E. H., & Pardede, B. P. (2023). Style Musik Tradisional Nias pada Keyboard dalam Mengiringi Lagu Buku Zinunö 261 Ya’e Zumange Di BNKP Tarutung Kota. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(5), 410–419.
DOI: https://doi.org/10.34007/warisan.v5i2.2309
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Yeni Cecilia Fa'omasi Hulu, Hernando Laoli, Erwin Anugerah Zebua, Riki Mega Pratama Ndruru, Perdinal Edo Perwira Simbolon, Mauly Purba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Warisan: Journal of History and Cultural Heritage
Published by Mahesa Research Center
E-mail: warisan.journal@gmail.com
This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International