Pengembangan bahan ajar matematika berbasis discovery learning pada materi perbandingan SMP

Izza Rahmawati(1), Alzaber Alzaber(2), Sari Herlina(3), Lilis Marina Angraini(4),


(1) Universitas Islam Riau
(2) Universitas Islam Riau
(3) Pendidikan Matematika
(4) Universitas Islam Riau

Abstract


The purpose of this research is to produce mathematics teaching materials in the form of Discovery Learning-based modules on comparative materials for SMP class VII that have been tested for validity. This research uses the development method with the ADDIE development model, which includes; 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluation. However, due to the COVID-19 pandemic situation, the ADDIE development model was carried out in only three stages, namely; 1) Analysis, 2) Design, 3) Development. This study uses an instrument in the form of a LKPD validation sheet. While the data collection technique used is validation data from 2 Mathematics Education lecturers and 1 mathematics teacher at SMPN 4 DUMAI. The data analysis technique used is descriptive qualitative analysis. The results showed that the module developed by both material and media experts was Very valid and valid with a value of 88.08% and 84.88%, respectively. Based on the results obtained, it can be concluded that the module based on Discovery Learning on comparative material in class VII has been tested for validity.

Keywords


disccovery learning; teaching material; and R&D

Full Text:

PDF

References


Alawiyah, T., Kartini, K., & Siregar, S. N. (2021). Pengembangan engembangan bahan ajar materi lingkaran berbasis pendekatan realistic mathematics education untuk siswa SMP/MTS. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(4), 373–385.

Angraini, L. M. (2018). Pengaruh concept attainment model terhadap disposisi berpikir kritis matematis mahasiswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 284–295.

Arifah, U., & Saefudin, A. A. (2017). Menumbuhkembangkan kemampuan pemahaman konsep matematika dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. Union: Jurnal Pendidikan Matematik, 5(3), 263–272.

Arimurti, I., Praja, E. S., & Muhtarulloh, F. (2019). Desain Modul berbasis model discovery learning untuk kemampuan pemahaman matematis siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 459–470.

Efendi, D. (2019). Pengembangan bahan ajar matematika dengan model discovery learning untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis. Eksponen, 9(1), 42–54.

Fitriyah, D. N., Santoso, H., & Suryadinata, N. (2018). Bahan ajar transformasi geometri berbasis discovery learning melalui pendekatan etnomatematika. Jurnal Elemen, 4(2), 145–158.

Haryonik, Y., & Bhakti, Y. B. (2018). Pengembangan bahan ajar lembar kerja siswa dengan pendekatan matematika realistik. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 40–55.

Herlina, S. (2019). Desain Modul pengantar dasar matematika untuk mahasiswa pendidikan matematika. AKSIOMA: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 107–115.

Meidy, R. D., Patmanthara, S., & Arifin, M. Z. (2018). Pengembangan bahan ajar cetak dengan model discovery learning untuk mata pelajaran komputer dan jaringan dasar kelas X. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 3(2), 126–133.

Nafiah, N., & Hartatik, S. (2020). Penerapan manajemen pembelajaran berbasis daring dengan menggunakan aplikasi google classroom untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam membuat perangkat pembelajaran. Education and Human Development Journal, 5(1), 9–23.

Nasution. (2015). Berbagai pendekatan dalam proses belajar & mengajar. Bumi Aksara.

Prasasty, N., & Utaminingtyas, S. (2020). Penerapan model dicovery learning pada pembelajaran matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 57–64.

Pratiwi, N., & Yulkifli, Y. (2019). Peningkatan kompetensi keterampilan peserta didik berbantuan LKPD berbasis model discovery learning pada materi fluida. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 130–139.

Purwaningrum, J. P. (2016). Mengembangkan kemampuan berpikir kreatif matematis melalui discovery learning berbasis scientific approach. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2).

Putri, E. Y., & Suripah, S. (2022). Kemampuan berpikir kreatif matematis siswa SMPN 02 Meral. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(1), 43–54. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.p%25p

Putri, V. W., & Suripah, S. (2021). Eksplorasi hasil penelitian yang terintegrasi teknologi informasi dan komputer (TIK) dalam pembelajaran matematika. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 14(2), 208–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v14i2.11762

Qhadafi, M. R. (2018). Analisis kesalahan penulisan ejaan yang disempurnakan dalam teks negosiasi siswa SMA Negeri 3 Palu. Bahasa Dan Sastra, 3(4).

Rezeki, S., Andrian, D., & Safitri, Y. (2021). Mathematics and cultures: A new concept in maintaining cultures through the development of learning devices. International Journal of Instruction, 14(3), 375–392.

Sahrul, S., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis model discovery learning untuk memfasilitasi kemampuan komunikasi matematis peserta didik SMP Kelas VIII. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 626–636.

Sitompul, S. (2020). Peningkatan Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa melalui penggunaan LKPD berbasis model discovery learning. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 8(3), 207–216.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatid dan R&D. Alfabeta.

Suripah, S. (2015). Komparasi Keefektifan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement divisions (STAD) dan tipe think-pair-share (TPS) pada siswa SMP. Jurnal Pengajaran MIPA, 20(2), 125–132. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v20i2.36233

Suripah, S., & Susanti, W. D. (2022). Alternative learning during a pandemic: Use of the website as a mathematics learning media for student motivation. Infinity Journal, 11(1), 17–32.

Yolanda, F., & Sthephani, A. (2021). Analisis kesalahan mahasiswa pendidikan matematika uir pada penyelesaian analisis kompleks. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(1), 32–42. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4393

Yudha, F. (2019). Peran pendidikan matematika dalam meningkatkan sumber daya manusia guna membangun masyarakat islam modern. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 5(2), 87–94.




DOI: https://doi.org/10.34007/jdm.v3i2.1296

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Didactic Mathematics

Mahesa Research Center