Pengaruh kemampuan berpikir kreatif dan pemecahan masalah ditinjau dari gaya belajar siswa

Theresia Irnawaty Samosir(1), Madyunus Salayan(2),


(1) Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah
(2) Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah

Abstract


The purpose of this study was to analyze the effect of creative thinking skills and problem-solving abilities in terms of auditory, visual and kinesthetic student learning styles. This research was conducted with a quantitative approach using a comparative descriptive method. Research data obtained by using descriptive and inferential data analysis. The research population was class XI students of SMK Negeri 1 Kisaran with a total of 340 students. The sampling technique used purposive sampling with a sample of 78 students. The instrument used a student learning style questionnaire with 39 questions, 5 questions about the ability to think creatively mathematically, and 5 questions about problem solving ability. The data analysis technique used in this study used multivariate analysis with the MANOVA test. The results of data analysis show that there is a significant influence of learning styles on creative thinking skills and problem-solving abilities of 57.1%. This means that students' learning styles, namely visual, auditory and kinesthetic learning styles significantly affect students' creative thinking abilities and students' problem-solving abilities.


Keywords


Creative-thinking; problem-solving; learning style

Full Text:

PDF

References


Alisa, N., Musli, A. M., & Aprisal, A. (2022). Pengaruh gaya belajar dan kemandirian belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa di SMAN 1 Majene. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 568–575. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3

Azwar, S. (2014). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: SAGE Publications.

Ghufron, M. (2018). Revolusi industri 4.0: Tantangan, peluang, dan solusibagi dunia pendidikan. Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 332–337.

Gio, P. U., & Rosmaini, E. (2018). Belajar olah data dengan SPSS, MINITAB, R, MICROSOFT EXCEL, EVIEWS, LISREL, AMOS, dan SMARTPLS. Medan: USU Press.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. New York: Prentice Hall International.

Hasibuan, F. H. (2021). Kemampuan pemecahan masalah dan kemampuan berpikir aljabar siswa ditinjau dari disposisi matematis siswa SMP Negeri Bukittinggi. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Imam, G. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Universitas Diponegoro.

Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah untuk mempersiapkan generasi unggul menghadapi tantangan abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 2(1), 701-707.

Mashitah, S., & Ernawati. (2022). Gaya belajar mahasiswa D3 tata busana fakultas pariwisata dan perhotelan Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4), 751–757. http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v7i4.3951

Muktia, A. A. B., & Soedjoko, E. (2021). Kemampuan siswa pada aspek berpikir kreatif ditinjau dari gaya belajar melalui pembelajaran problem posing berbasis open-ended problem. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional, 4, 26–36. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/44955

Nabilah, N., Amrullah, A., Lu’luilmaknun, U., & Sripatmi, S. (2023). Analisis kemampuan berpikir reflektif matematis siswa ditinjau dari gaya belajar. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 185–191. https://doi.org/10.31000/prima.v1i1.256

Ndiung, S., & Jediut, M. (2020). Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(1), 93–111. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6274

Pertiwi, N. M. I. D., & Hartawan, I. G. N. S. (2022). Kontribusi kemandirian dan gaya belajar siswa pada kemampuan pemecahan masalah matematika kelas X MIPA SMA Negeri 5 Denpasar. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 16(3), 11–18. https://doi.org/10.23887/wms.v16i3.52871

Putri, D. R., Nasir, F., & Maharani, A. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari self confidence siswa pada materi sistem persamaan linier dua variabel. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 5(1), 55–65. https://doi.org/10.37058/jarme.v5i1.6220

Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis kemampuan berfikir kreatif matematis siswa SMK pada materi sistem persamaan linier dua variabel (SPLDV) di Kota Cimahi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164–177. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.87

Said, M. R., Syamsuddin, A., & Sulfasyah. (2023). Pengaruh pendekatan saintifik berbasis literasi numerasi terhadap kemampuan berfikir kreatif dan komunikasi matematika. Jambura Journal of Educational Management, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.37411/jjem.v4i1.2095

Saidah, I., Dwijanto, & J, I. (2020). Kemampuan berpikir kreatif siswa dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 3(1), 1042–1045.

Sakinah, M. (2022). Literasi dan pemahaman konseptual matematis ditinjau dari gaya belajar siswa. Tesis. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Setyarini, A. (2020). Analisis pengaruh CAR, NPL, NIM, BOPO, LDR terhadap ROA (studi pada bank pembangunan daerah di Indonesia periode 2015-2018). Research Fair Unisri, 4(1), 282–290. https://doi.org/10.33061/rsfu.v4i1.3409

Siswanto, R. D., & Ratiningsih, R. P. (2020). Korelasi kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematis dengan kemampuan pemecahan masalah matematis materi bangun ruang. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 96–103. https://doi.org/10.24176/anargya.v3i2.5197

Umrana, U., Cahyono, E., & Sudia, M. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari minat belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.22202/horizon.v1i3.5257

Wanelly, W., & Fauzan, A. (2020). Pengaruh pendekatan open-ended dan gaya belajar siswa terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis. Jurnal Basicedu, 4(3), 523–533. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.388

Wargina, I. M. (2022). Penerapan metode resitasi untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Majalah Ilmiah Universitas Tabanan, 19(1), 1–7.

Winata, A., Cacik, S., & Sulistyaningrum, H. (2020). Upaya peningkatan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa dengan pembelajaraan kooperatif berbasis android. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14523




DOI: https://doi.org/10.34007/jdm.v4i1.1621

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Didactic Mathematics

Mahesa Research Center