Upaya meningkatkan hasil belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran discovery learning
(1) Universitas Musamus
(2) Universitas Musamus
(3) Universitas Musamus
Abstract
The application of the Discovery Learning learning model aims to create activity-based learning discoveries that will have an impact on improving student learning outcomes. This type of research is research class action using the Kemmis and Mc Taggart models. This research was conducted at SMK Negeri 2 Merauke, which focuses on mixed class XI, has 11 students in odd semesters. The purpose of this activity to improve learning activities so that they can run effectively according to conditions. Research instruments that used in the form of teacher observation sheets, student observation sheets and student test sheets. Observation sheet for measure the effectiveness of learning activities and test sheets are used to measure student learning outcomes. This research was conducted through 2 cycles. The results of this study is an increase in learning activities students marked by the average percentage of student activity in cycle 1 of 42% (enough) rose to 70% (good) in cycle 2. Student learning activities influence student learning outcomes indicated by the presence of an average percentage of completeness learning outcomes cycle 1 of 0% (low) increased to 72.7% (good) in cycle 2.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, A. (2017). Penerapan model pembelajaran arias untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar matematika siswa. EL-HIKAM: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman, 10(2), 319–342.
Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Atmojo, S. E. (2013). Penerapaan model pembelajaran berbasis masalah dalam peningkatan hasil belajar pengelolaan lingkungan. Jurnal Kependidikan, 43(2), 134–143.
Herawati, H. (2018). Memahami proses belajar anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 27–48. http://dx.doi.org/10.22373/bunayya.v4i1.4515
Isro’il, A., & Supriyanto, S. (2020). Berpikir dan kemampuan matematika. Surabaya: Penerbit JDS.
Kurniawati, I., Raharjo, T. J., & Khumaedi. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah untuk mempersiapkan generasi unggul menghadapi tantangan abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 2(1), 701–707.
Lestiawan, F., & Johan, A. B. (2018). Penerapan metode pembelajaran example nonexample untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar dasar-dasar pemesinan. Jurnal Taman Vokasi, 6(1), 98–106. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2866
Maryanti, S., Kurniah, N., & Yulidesni, Y. (2019). Meningkatkan kecerdasan naturalis anak melalui metode pembelajaran outing class pada kelompok B TK Asyiyah X Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(1), 22–31. https://doi.org/10.33369/jip.4.1.22-31
Nasution, M. K. (2018). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(01), 9–16.
Prasetyana, S., Sajidan, S., & Maridi, M. (2015). Pengembangan model pembelajaran discovery learning yang diintegrasikan dengan group investigation pada materi protista kelas X SMA Negeri Karangpandan. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 4(2), 135–148. http://dx.doi.org/10.20961/inkuiri.v4i2.9628
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v9i1.283
Rahmah, N. (2018). Pendekatan dan model pembelajaran yang mengaktifkan siswa. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(1), 91–102. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v2i1.105
Simatupang, R., Napitupulu, E., & Asmin, A. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis dan self-efficacy siswa pada pembelajaran problem based learning. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 29–39. https://doi.org/10.24114/paradikma.v13i1.22944
Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan sumber belajar dalam proses pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127–139. https://doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654
Suryana, S., Rosmaya, E., Sudarsono, N., & Sundawan, M. D. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal materi limit fungsi trigonometri. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 5(2), 152–161. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v5i2.4343
Wibowo, L. A., & Pardede, L. R. (2019). Peran guru dalam menggunakan model pembelajaran collaborative learning terhadap keaktifan siswa dalam belajar. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 201–208.
Widyastuti, S. E. (2014). Penerapan model pembelajaran discovery learning pada materi konsep ilmu ekonomi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi FE UNY, 33–40.
Yuberti, Y. (2014). Teori pembelajaran dan pengembangan bahan ajar dalam pendidikan. Bandar Lampung: Anugerah Utama Raharja.
DOI: https://doi.org/10.34007/jdm.v4i1.1721
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Mahesa Research Center