Pengaruh penggunaan media sosial youtube terhadap motivasi belajar matematika dan self-efficacy siswa menggunakan kurikulum merdeka belajar pada siswa kelas X di SMK Negeri Kota Medan
(1) Universitas Muslim Nusantara Al-washliyah
(2) Universitas Muslim Nusantara Al-washliyah
Abstract
A curriculum is a plan that guides teaching and learning process activities. The Merdeka Curriculum is a curriculum with diverse extracurricular learning where the content will be more optimal so that students have enough time to deepen concepts and strengthen competencies. This research aims to measure whether there is an influence of YouTube learning media on students' mathematics learning motivation and self-efficacy. This research was conducted using a mixed method by providing questionnaires and instrument questions to research subjects using multiple regression analysis tests. The research results show that there is an influence of using YouTube learning media on student learning motivation by 57.9% and the influence of using YouTube learning media on student self-efficacy is 46.6%. There is an influence of using YouTube learning media on student learning motivation and self-efficacy. is 63.2%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh kemampuan numerasi dalam menyelesaikan masalah matematika terhadap prestasi belajar mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.774
Astuti, N. R. W., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya implementasi nilai-nilai pancasila dalam menghadapi perkembangan IPTEK. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 41-49.
Azizah, H. (2020). Konten kreatif youtube sebagai sumber penghasilan ditinjau dari etika bisnis islam (Studi kasus youtuber kota Metro). Doctoral Dissertation. IAIN Metro.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The excercise of control. New York: W. H Freeman and Company.
Firmayanti, D., & Fardhani, I. (2023). Analisis kemampuan kolaborasi siswa smp pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam. Seminar Nasional Pendidikan IPA dan Matematika 2023, 133-136.
Herawati, I., Afnaria, A., Rambe, I. H., & Yusuf, R. (2023). Pengembangan LKPD berbasis blended learning untuk meningkatkan kemampuan belajar siswa dalam pembelajaran trigonometri di SMA. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 374-388. https://doi.org/10.24127/emteka.v4i2.4230
Hikmah, S. N., & Saputra, V. H. (2023). Korelasi motivasi belajar dan pemahaman matematis terhadap hasil belajar matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 42-57. https://doi.org/10.33365/jm.v5i1.2552
Hima, L. R., & Palayukan, H. (2022). Analisis pemberian reward oleh guru untuk motivasi belajar matematika dalam kurikulum merdeka. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 61-70. http://dx.doi.org/10.31100/histogram.v6i2.2380
Lestari, K. E. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: Refika Aditama.
Masfufah, R. A., Muyasyaroh, K, L., Maharani, D., Saputra, D. T., Astrianto, F., & Dayu, K. P. D. (2022). Media pembelajaran CANVA untuk meningkatkan motivasi belajar pada pembelajaran kurikulum merdeka. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA), 2, 347-352.
Mubyl, M., Purnamasari, W., & Maryanti, M. (2023). Peran self esteem self efficacy motivasi kerja dan komitmen organisasi dalam menentukan kepuasan kerja. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 9(1), 178-193. http://dx.doi.org/10.35906/jurman.v9i1.1520
Muniri, M., Wayuningtyas, N, & Choirudin. (2021). Pengaruh self-efficacy dan motivasi terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMPN 1 Rejotangan. SNASTEP. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 80–91. http://snastep.com/proceeding/index.php/snastep/index
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar di sekolah penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237
Rosyidah, A., Hasanudin, C., & Marzuki, I. (2023). Pemanfaatan media youtube untuk pembelajaran mendongeng era digital. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 2(1), 8-15. http://dx.doi.org/10.30734/jr.v2i1.3288
Safitri, E., Anwar, Setiawan, A., Darmayanti, R., & Wardana, M. R. F. (2023). Pinokio dalam pembelajaran matematika materi geometri untuk siswa SMP. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 106–113. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i2.179.
Sukarna, S., Kodir, A., & Semiawan. R, C. (1992). Kurikulum untuk abad ke-21. University Press IKIP Bandung.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (mixed method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.6187
DOI: https://doi.org/10.34007/jdm.v4i3.1862
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Mahesa Research Center