Kemampuan abstraksi reflektif matematis siswa pada materi bangun ruang

Nia Sutrisna(1), Surya Amami Pramuditya(2), Jajo Firman Raharjo(3), Setiyani Setiyani(4),


(1) Universitas Swadaya Gunung Jati
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati
(3) Universitas Swadaya Gunung Jati
(4) Universitas Swadaya Gunung Jati

Abstract


This study aims to determine the ability of reflective mathematical abstraction which consists of the ability to apply concepts, the ability to make relationships between concepts to form new meanings, and the ability to manipulate abstract mathematical objects. This research is a qualitative research with type of case study. The sample used in this study was one senior high school student of class X. The method of collecting data to find the results of the study was to use a test instrument for building questions and interviews. These instruments are validated first using Expert Judgment Validation. The results obtained by indicator one and indicator two, student still find it difficult to understand the concept and choose which other concept is suitable to obtain a solution. Meanwhile, on the third indicator student can manipulate abstract mathematical objects. So that the student' mathematical abstraction ability is still quite good.

Keywords


Abstraction ability; reflective abstraction ability; geometry in mathematics.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. (2017). Pendekatan Dan Model Pembelajaran Yang Mengaktifkan Siswa. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 45–62.

Amin, M. S., Kartono, K., & Dewi, N. R. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring Cooperative Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 754–758.

Faizah, D. N. U. R. (2016). Analisis Kemampuan Abstraksi Matematis Siswa SMA Kelas X Ditinjau Dari Gaya Belajar. Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Fatmahanik, U. (2018). Pola Berfikir Reflektif Ditinjau Dari Adversity Quotient. Kodifikasia: Jurnal Penelitian Islam, 12(2), 275–287.

Fuady, A. (2016). Berfikir reflektif dalam pembelajaran matematika. JIPMat, 1(2).

Hayani, N. N. (2021). Strategi Pencegahan Kesulitan Belajar Matematika Dengan Membiasakan Belajar Secara Mandiri. Semadik, 3(1), 288–295.

Hong, J. Y., & Kim, M. K. (2016). Mathematical abstraction in the solving of ill-structured problems by elementary school students in Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(2), 267–281.

Kamala, A. (2018). Pengaruh motivasi belajar terhadap kemampuan abstraksi siswa di kelas VII SMPN 01 Kalidawir Tulungagung tahun ajaran 2017/2018. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 4(2), 47–52.

Manda, N. (2015). Profil Kemampuan Berpikir Abstraksi Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Prisma Di Kelas VIII MTs Darul Hikmah Tawangsari Tahun Ajaran 2014/2015.

Moma, L. (2016). Kemampuan Berfikir Abstraksi dan Disposisi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Makalah. Dalam : Seminar Nasional Pendidikan Matematika Prodi Pendidikan Matematika FKIP UNPATII Ambon, 20 Agustus.

Nisa, A. L. (2019). Analisis Kemampuan Abstraksi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Segiempat Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 4(1), 1–8.

Nurhasanah, F. (2010). Abstraksi Siswa SMP dalam Belajar Geometri Melalui Penerapan Model Van Hiele dan Geometers¡¯ Sketchpad. Universitas pendidikan indonesia.

Panjaitan, B. (2009). Level-Level Abstraksi Reflektif dalam Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Tahun 2009 .

Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.

Sugiyono, P. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Wahyuni, Y. (2019). Profil Berpikir Siswa SMA dalam Pembelajaran berdasarkan Kerangka Kerja Abstraksi Reflektif. Inovasi Pembelajaran Matematika Di Era 4.0.

Warsito, W., & Saleh, H. (2019). Analisis Abstraksi Matematis Melalui Matematisasi Progresif dengan Pembelajaran Matematika Realistik pada Pembelajran Geometri. Seminar & Conference Proceedings of UMT.

Wibowo, S. A., Mulyono, M., & Sumarti, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Abstraksi Matematis dan Tanggung Jawab Siswa Kelas XI Perhotelan SMKN 6 Semarang. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 409–415.

Yaumi, M. (2017). Prinsip-prinsip desain pembelajaran: Disesuaikan dengan kurikulum 2013 edisi Kedua. Kencana.

Yusepa, B. (2017). Kemampuan abstraksi matematis siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) KLS VIII. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 1(1), 54–60.




DOI: https://doi.org/10.34007/jdm.v2i1.598

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Didactic Mathematics

Mahesa Research Center