Kualitas Sumberdaya Manusia dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kabupaten Buton Selatan

Zainul Abidin(1), Asmiddin Asmiddin(2), Nurhayati Nurhayati(3), La Kali(4),


(1) Universitas Dayanu Ikhsanuddin
(2) Universitas Dayanu Ikhsanuddin
(3) Universitas Dayanu Ikhsanuddin
(4) Universitas Dayanu Ikhsanuddin

Abstract


This article intends to describe the quality of the human resources of the apparatus in population administration services in South Buton Regency. Research data obtained by interview, observation and study of documentation and analyzed by means of qualitative inductive inference process and analysis of the dynamics of the relationship between the observed phenomena. This research concludes, the quality of human resources of the apparatus in population administration services in Sampolawa District, South Buton Regency is quite good, the development is carried out by involving employees through employee education and training that has been carried out, although the employees involved are still limited to pre-service training and are only followed by ASN. Employees are motivated in providing public services, but the provision of rewards and incentives and disincentives to employees is still very limited, the discipline of some employees needs to be improved. Career development is open to every employee, but promotion and placement are the authority of the Regional Personnel Agency of South Buton Regency


Keywords


Quality; Human Resources; Population Administration Services

Full Text:

PDF

References


Agustinova, D. E. (2015). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. Calpulis.

Akhmad. (2016). Studi Pengembangan Kemampuan Sumber Daya Manusia Dalam Pelayanan Publik Di Kantor Pelayanan Terpadu Kabupaten Jeneponto. Jurnal Administrasi Publik, 6(2).

Andrita, M. R., Fitriyah, N., & Paranoan, D. (2014). Pengaruh Kualitas Sumberdaya Aparatur Terhadap Kualitas Pelayanan Perijinan Pada Badan Pelayanan Perijinan Terpadu Satu Pintu Kota Samarinda. Jurnal Administrative Reform, 2(4), 527–537.

Annisa, G. A. (2013). Pengaruh Sumberdaya Terhadap Kinerja Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ketapang. Governance : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 2(2).

Asri, S. (2015). Pengembangan Sumberdaya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan (Studi pada Aparatur Pemerintah Provinsi Kalimantan Timur). Jurnal Aplikasi Manajemen, 13(4), 662–672.

Bayu, N. &. (2017). Pengaruh Pengembangan Sumberdaya Manusia dan Motivasi Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pariwisata Kota Batu. Jurnal Ilmu Manajemen (JIMMU), II(2), 85–97.

Budijaya, I. (2020). Sumberdaya manusia pada peningkatan kualitas pelayanan publik. Governance : Jurnal Politik Pemerintahan Dan Kebijakan Publik, 1(1).

Creswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. (Ketiga.). Pustaka Pelajar, Terjemahan.

Febtado Abdiansyah, K. E. dan B. S. (2020). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia dan pelayanan terhadap Kepuasan Masyarakat pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu di Kabupaten Sumedang. Jurnal Ilmiah Administrasi Pemerintahan Daerah, XII(1).

Hasibuan, M. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Hayat. (2014). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Aparatur Pelayanan Publik dalam Kerangka Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2014 tentang Aparatur Sipil Negara. Civil Servive: Jurnal Kebijakan Dan Manajemen PNS, 8(1).

Herawati, P. (2018). Pengaruh Sumber Daya Manusia Terhadap Kualitas Pelayanan (Studi Tentang Pengaruh Sumber Daya Manusia Terhadap Kualitas Pelayanan Di Kantor Pemerintah Kecamatan Kutorejo Kabupaten Mojokerto) Puri Herawati. JPAP : Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 4(1).

Krisdiantoro. (2017). Pengaruh Pengembangan Sumber Daya Manusia Dan Motivasi Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pariwisata Kota Batu. JIMMU Magister Manajemen Pascasarjana Universitas Islam Malang, II(2), 85–97.

Undang – Undang nomor 5 tahun 2014 tentang aparatur sipil negara, (2014).

Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 tentang Pelayanan Administrasi Kependudukan secara daring atau pelayanan online, (2019).

RAYMOND, C. P. (2014). Analisis Kualitas Sumber Daya Manusia Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kinerja Organisasi, Kepercayaan Masyarakat Dan Kepuasan Masyarakat Pada Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Nabire. Institut Teknologi Nasional Malang.

Sampolawa, K. K. (2020). Buku Profil Kecamatan Sampolawa. Kantor Kecamatan Sampolawa.

Septina, R. (2018). Membangun Sumber Daya Manusia Berbasis Science Dan Teknologi. https://jurnal.univpgripalembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/1 917

Siregar, E. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Manajemen Pendidikan dan Pelatihan Dalam Pengembagan Sumber Daya Manusia. Jurnal Dinamika Pendidikan (JDP), 11(2), 153–166.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kebijakan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, kombinasi, R&D dan Penelitian Evaluasi. Alfabeta.

Yunta Fa’aubi Maulidyah, Slamet Muchsin, A. Z. A. (2019). pengembangan kapasitas sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas pelayanan publik (Studi Pada KantorKelurahan Pandanwangi Kecamatan Blimbing Kota Malang). Jurnal Respon Publik, 13(4), 61–67.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1064

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License