Hubungan Dukungan Orang Tua dan Regulasi Diri dengan Tanggung Jawab Belajar pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Lhokseumawe

T. Isman Surdi(1), Sri Milfayetty(2), Masganti Masganti(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Negeri Medan
(3) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Abstract


This study aims to determine the relationship between parental support and self regulation with learning responsbilitiies in SMA Negeri 1 Lhokseumawe students. The research approach is quantitative with the type of correlational research. The population of this research is the student of class XI SMA Negeri 1 Lhokseumawe, totaling 330 student. The research sample used the Slovin formula with a sample size of 181 people. The independent variables in this study were parental support and self regulation, while the dependent variable was learning responsibility. The research was carried out at SMA Negeri 1 Lhokseumawe in november 2021. The research data collection technique used a scale. The data analysis technique used the statistical test of the SPSS 26 program. Based of the results of the Pearson correlation calculation, the results of the relationship between parental support and learning responsibility rx1y were 0.379 and the relationship between self regulation and learning responsibility rx2y was 0.387. The results of multiple regression analysis show that the F test count 18.985 > F table 3.046, accept Ha reject H0 that is, there is a simultaneous relationship between parental support, self regulation and learning responsibilies in SMA Negeri 1 Lhokseumawe student rx1,2y of 0.419. it can be concluded that there is a relationship between parental support and self regulation of 41.9% on student learning responsibilities. It is recomended for parents to pay attention and support their children. Furthermore, students of SMA Negeri 1 Lhokseumawe can organize themselves and be responsible for laerning.

Keywords


Parental Support; Self Regulation; Learning Responsibilities.

Full Text:

PDF

References


Adam, H., & Galinsky, A. D. (2012). Enclothed cognition. Journal of experimental social psychology, 48(4), 918-925.

Arwila, D. A. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di SDNegeri 057216 Teladan Kec Padang Tualang Kab Langkat. Kumpulan Karya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Agama Islam dan Humaniora, 2(02), 25-25.

Bandura, A (2010). Self Efficacy Mechanism in Psikological and Health Promoting Behavior, Prentice Hall, New Jersy.

Bariyyah, H, & Wulan (2018) Konseling Realita Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa. Jurnal Konselor. Universitas Negeri Padang.

Clemes, H dan Bean, R., (2001) Melatih Anak Bertanggung Jawab. Jakarta. Mitra Utama

Dalyono, M (2012) Psikologi Pendidikan. Jakarta PT Rineka Cipta

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan (2006) Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Dewi, F. A., Atmoko, A., & Triyono, T. (2016). Keefektifan teknik self instruction dalam konseling cognitive behavior counseling untuk meningkatkan efikasi diri sosial siswa SMKN 2 Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(4), 172-178.

Emeralda, G. N., & Kristiana, I. F. (2018). Hubungan antara dukungan sosial Orang Tua dengan motivasi belajar pada siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Empati, 6(3), 154-159.

Fadillah, M., dan Khorida, L., (2013) Pendidikan Karakter Anak Usia Dini: Konsep & Aplikasinya dalam PAUD. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Harahap, C., Lubis, S., & Siregar, N. (2022). Hubungan Penyesuaian Diri dan Pola Asuh Demokratis dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas 7 Sekolah Menengah Pertama. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1853-1859. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.960

Hidayati, S., (2011) Hubungan Dukungan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas VII MTs Al Mukarromin-Gresik diunduh dari http://Iib.uinmalang.ac.id/thesis/chapter_ii/07410109-suci-hidayati.

Ilyas, Y., Nuraini, N., & Darmayanti, N. (2022). Hubungan Pola Asuh Authoritative dan Self-Efficacy dengan Kepuasan Belajar Siswa Selama Masa Pandemi. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2454-2464. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1094

Khadafi, M.C., (2017) Hubungan Antara Regulasi Diri dengan Tanggung Jawab Pribadi Pada Mahasiswa Pekerja Fakultas Psikologi. Surabaya. Universitas 17 Agustus 1945.

Lickona, T., (2013) Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Lubis, A., Hasanuddin, H., & Lubis, S. (2022). Hubungan Gaya Belajar dan Motivasi Belajar dengan Minat Belajar Siswa di UPT SMP Negeri 1 Silahisabungan Kabupaten Dairi. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), 2172-2180. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i4.1027

Lubis, I.L.S., (2018) Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar dan Efikasi Diri dengan Sikap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal.ojs.uma.ac.id

M. Boekarts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.) Handbook of self regulation (p. 631-646). San Diego, CA: Academic Press.

Mahmuda, S., Lubis, S., & Siregar, N. (2022). Hubungan Dukungan Orang Tua Dan Efikasi Diri Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(3), 1860-1867. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v4i3.963

Mindo, R. R. (2008). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Prestasi Belajar Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Psikologi Gunadarma.

Pawestri, dkk (2013) Analisis Kesulitan Pembelajaran Matematika dengan Pengantar Bahasa Inggris pada Materi Pokok Bentuk Logaritma Kelas X Imersi SMA Negeri Karangpan dan Karanganyar 2012/ 2013. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi, 1(1), 1-7.

Pintrich, P. R (2004), The role of goal orientation in self-regulated learning. Dalam M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.

Rambe, R., (2010) Korelasi Antara Dukungan Sosial Orangb Tua Dengan Self Directed Learning Pada Siswa SMA. Jurnal Psikologi Vol.3 No. 2

Rukmala Putri, A., & Pratisti, W. D. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Schimke, D., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2007, July). The relationship between social presence and group identification within online communities and its impact on the success of online communities. In International Conference on Online Communities and Social Computing (pp. 160-168). Springer, Berlin, Heidelberg.

Schunk, D. H (1999) Social–self interaction and achievement behavior. Educational Psychologist, 34(4), 219–227.

Sucipto, (2014), Pengaruh Self Regulated Learning dan Dukungan Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Program Studi IPS SMA Negeri di Kota Jombang. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan. Vol 2 No,2

Sugiyono, (2017), Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suharyanto, A., Fernanda, F., Jamaludin, J., Hodriani, H., Wiflihani, W., Muhajir, A., & Lubis, Y.A., (2021), School Readiness in the New Normal Era of Online Teaching and Learning at Junior High School, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Sao Paulo, Brazil, April 5 - 8, 2021.

Syafril dan Zen, Z., (2017) Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Prenada

Media Group.

Tawai, A., Suharyanto, A., Putranto, T. D., de Guzman, B. M., & Prastowo, A. A. (2021). Indonesian covid-19 issue on media: review on spiral of silence application theory. Jurnal Studi Komunikasi, 5(2), 286-301.

Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional (UU Sisdiknas) nomor 20 Tahun 2003

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003

Wong, J., Baars, M,, Koning, B., & Paas, F., (2021) Examing The Use of Prompts to Facilitate Self Regulated Learning in Massive Open Online Courses. Journal Elsevier.

Yusuf, M., (2014) Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta : Prenadamedia Group.

Zimmerman, B.J., (2016) Self Regulated Learning and Academic Achievement. Journal Educational Psychologist




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1239

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License