Hubungan Motivasi Diri dan Pola Asuh Permisif dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Prodi Farmasi Universitas Sari Mutiara Indonesia di Medan

Tania Gultom(1), Hasanuddin Hasanuddin(2), Harun Sitompul(3),


(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
(3) Universitas Medan Area

Abstract


The purpose of this study was to analyze the relationship between self-motivation and procrastination, permissive parenting with procrastination, self-motivation and permissive parenting with academic procrastination of Pharmacy Study Program students at Sari Mutiara Indonesia University in Medan.The type of research used in this research is quantitative research. The results of this study are as follows: (1) Self-motivation is negatively and significantly related to academic procrastination of Pharmacy Study Program students at Sari Mutiara Indonesia University in Medan with a t count > t table (-2.067 > 1.65309) and a significance value of t is smaller than 0.05 (0.040 <0.05); (2) Permissive parenting has a positive and significant relationship with academic procrastination of semester students of Pharmacy Study Program at Sari Mutiara Indonesia University in Medan with a t count > t table (9.571 > 1.65309) and a significance value of t is less than 0.05 (0.000 < 0, 05); (3) Self-motivation and permissive parenting have a joint effect on the variable of academic procrastination in students of the Pharmacy Study Program at Sari Mutiara Indonesia University in Medan with a F count > F table (50.867 > 3.04) and a significance value of t is less than 0.05 (0.000 <0.05).

Keywords


Self-Motivation; Permissive Parenting; Academic Procrastination

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta.

Astiti, N.P.G. (2018). Hubungan Antara Pola Asuh Permisif Orang Tua dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa Sma N 3 Bantul. Naskah Publikasi Program Studi Psikologi.

Avico, R.S., & Mujidin. (2014). Hubungan antara Konformitas dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Bengkulu Yang Bersekolah di Yogyakarta. Jurnal Fakultas Psikologi, 2 (2) : 62-65.

Ayu, D. K. (2021). Pola Asuh Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak selama Pandemi di Lingkungan III Kecamatan Medan Area Kelurahan Pasar Merah Timur. Jurnal Taushiah, 11(1), 80-93

Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5 (1), 102-122.

Azizah, N. (2021). Persepsi Pola Asuh Permisif terhadap Kecenderungan Cinderella Complex pada Mahasiswi Rantau di Fakultas Psikologi Universitas Merdeka Malang. Jurnal Psikologi Tabularasa, 16(2): 99-108.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th Edition Ed.). California: Sage Publishing.

Devi, H. M., & Putri, R. S. M. (2021). Analisa Korelasional Pola Asuh Permisif Orang Tua Terhadap Efikasi Diri Anak Usia Sekolah dan Remaja di Rt 03/ Rw 02 Desa Landungsari Kabupaten Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 5(2): 75-85.

Faiz, A., Yandri, H., Kadafi, A., Mulyani, R. R., Nofrita, N., & Juliawati, D. (2019). Pendekatan Tazkiyatun An-Nafs Untuk Membantu Mengurangi Emosi Negatif Klien. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 65-78.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 23(2), 1470, 1494.

Ghufron, N., & Risnawita, R. (2012). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Gulo, N. O., & Zega, D, E. (2022). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Prokrastinasi Akademika pada Mahasiswa Manajemen Informasi Kesehatan. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(4): 376-381.

Guntoro, E. (2014). Evaluasi Kualitas Nutrisi Kulit dan Biji Buah Durian Fermentasi dengan Phanerochaete Chrysosporium dan Neurospora Crassa. Fakultas Peternakan. Universitas Andalas. Padang.

Habibi, M, N., Herawati, A. A., & Dharmayana, I. W. (2022). Korelasi Pola Asuh Permisif dengan Prokrastinasi Akademik Pembelajaran Daring selama Masa Pandemi pada Siswa Kelas 8 MTSN 1 Bengkulu . Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konsuling, 5(1), 1-8.

Harkinawati, M. A. (2019). Pengaruh Konformitas Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta.

Herrhyanto, N. (2017). Analisis Data Kuantitatif Dengan Statistika Inferensial (1st Ed.). Bandung: Yrama Widya.

Islamuddin, H. (2012). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jannah, M. (2014). Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Doctoral Dissertation, State University of Surabaya).

Kayanti, D. D., Novianti, L., Yustitiya, N., & Wulandari, D. (2020). Hubungan Pola Asuh Permissive Negligent (Pengabaian) Ibu terhadap Kecenderungan Kenakalan Remaja di SMAN X. Inquiry: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(2), 115-132.

Kim, K. R., dan Seo, E. H. (2015). The Relationship Between Procrastination and Academic Performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences Journal. 82, 26-33

Mahasneh, A. M., Bataineh, O. T., & Al-Zoubi, Z. H. (2016). The Relationship Between Academic Procrastination and Parenting Styles among Jordanian Undergraduate University Students. The Open Psychology Journal, 9(1), 25–34.

Novia, A, M., Saptadi, H., & Setiawan, A. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas X IPS SMA Negeri 1 Randublatung. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 74-82.

Oematan, C. S. (2013). Hubungan Antara Prokrastinasi Akademik dan Prestasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Surabaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya. 2(1).

Pedhu, Y., & Indrawati, M. Y. (2022). Motivasi Belajar dan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP Santo Fransiskus II Jakarta. Jurnal Pendidikan, Psikologi dan Konseling, 20 (2): 151-164.

Prasetyo, B., & Jannah, L. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Rajagrafindo Perkasa.

Putri, D. M., & Dewi, D. K. (2021). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Prokrastinasi Akademik Saat Pembelajaran Jarak Jauh. Penelitian Psikologi, 8(8), 72-82.

Ramadhan, R. P., & Winata, H (2016) Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 1(1).

Ramdhani, P. (2013). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prokrastinasi Akademik. Jurnal Psikoborneo, 1(2), 72-78

Rezkia, D. P., Syahza, A., & Mujiono, M. (2022). Pengaruh Motivasi Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Ekonomi pada Masa Pandemi. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran). 6(6), 1853-1863.

Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sardiman, A.M. (2020). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.

Sholehat, D., & Alfiani, D. A. (2019). Pengaruh Pola Asuh Permisif dari Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah. Indonesian Journal Of Elementary Education, 1(1).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta, Cv.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Sundaroh, E., Sobari, T., Irmayanti, R. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dan Prokrastinasi pada Siswa Kelas VIII SMPN 2 Kadungora Kabupaten Garut. Jurnal Fokus, 3(5), 171-177.

Susanti, S., & Ginting, E. Y. (2017). Pengaruh Pola Asuh Permisif Orang Tua terhadap Kedisiplinan Belajar Anak di Lingkungan Pasar Baru Kelurahan Padang Masiang, Barus Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Psikologi Konseling, 11(2).

Tamami, A. N. I. (2011) Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Self Regulated Learning terhadap Prokratinasi pada Siswa MTs N3 Pondok Pinang. Skripsi. Jakarta : Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Taniredja, T., & Mustafidah, H. (2012). Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Umniah, H. F. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Ma’arif 1 Punggur Tahun Pelajaran 2018/2019. Doctoral Dissertation: Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.

Wahyuningtyas, S. A., & Setyawati, S. P. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa MTs Sunan Kalijaga Kabupaten Tulungagung. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 708-716.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v5i4.1738

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License