Study Minat Berkunjung Ulang di Kota Lama Semarang dengan Daya Tarik, Fasilitas dan Kepuasan Wisatawan sebagai Prediktornya

Trenggono Trenggono(1), Andhi Supriyadi(2),


(1) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia
(2) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

Abstract


This study aims to analyze the impact of tourist attraction and facilities on tourist satisfaction and its effect on revisit intention in Kota Lama Semarang. A quantitative approach with survey methods and statistical data analysis was employed to identify the relationships between these variables. The findings indicate that tourist attraction and facilities positively influence revisit intention, with tourist satisfaction serving as a significant intervening variable. Enhancements in tourist attractions, such as themed events and performances, and improvements in facilities, such as establishing supermarkets and increasing visitor comfort, were found to boost tourist satisfaction and subsequently, revisit intention. Tourist satisfaction emerged as the dominant factor influencing the decision to revisit. Based on these findings, it is recommended to organize more engaging events, improve supporting facilities, and provide comfortable dining areas as strategies to attract and retain tourist interest. Implementation and evaluation of these recommendations can be conducted through visit data analysis and tourist satisfaction surveys to assess the effectiveness of the applied strategies.


Keywords


Attraction; Facilities; Tourist Satisfaction; Interest in Repeat Visits

Full Text:

PDF

References


Abdullah, T. dan F. T. (2019). Manajemen Pemasaran.

Alana, P. R. dan T. A. P. (2020). Pengaruh Fasilitas dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Wisatawan pada Goa Lowo Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 5(2), 180-194. Blitar : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Kesuma Negara.

Darojat, I. (2021). Analisis Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Ulang Dengan Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Citra Raya Water World). Dynamic Management. Journal, 5(1), 23-37. Tangerang : Universitas Muhammadiyah Tangerang. Banten.

Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS IBM SPSS 26.

Kotler, P. dan K. L. K. (2014). Manajemen Pemasaran. Edisi Ketigabelas.

Kurniawan, R. dan R. D. H. (2023). Pengaruh Fasilitas Terhadap Revisit Intention Dengan Kepuasan Tamu Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus: Novotel Jakarta Gajah Mada). Ultima Management, 15(1), 131-146. Jakarta : Universitas Bunda Mulia.

Lovelock, Christopher H., dan L. K. W. (2018). Manajemen Pemasaran Jasa.

Mulyani, M. dan F. F. (2023). Pengaruh Citra Destinasi Dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Revisit Intention Di Kota Padang (Studi Kasus Daya Tarik Wisata Pantai Padang). Jurnal Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 1(3), 124-136. Padang : Universitas Negeri Padang.

Murdani, R. dan L. M. (2023). Fasilitas, Lokasi Dan Daya Tarik Wisata Pada Minat Berkunjung Kembali Ke Objek Wisata Pantai Carocok Painan. Jurnal Nawasena, 2(1), 64-81. Padang : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi “KBPâ€. Sumatera Barat.

Nurmala dan Sullaida. (2022). Pengaruh Fasilitas Wisata, Daya Tarik Wisata Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Wisata Pantai Ujong Blang Lhokseumawe. Malikussaleh. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 23(2), 73-75. Aceh : Universitas Malikussaleh.

Rahmanda, Shabrina Linta, SRahmanda, Shabrina Linta, Shella Namira Izzul Arafa, Putri Kinasih, Intan Nursyarifah, A. N. dan M. Z. D. (2023). Menelisik Lebih Jauh Mengenai Sejarah Kota Lama. Https://Geografi.Unnes.Ac.Id/ 2023/06/07/Menelisik-Lebih-Jauh-Mengenai-Sejarah-Kota-Lama/.

Saputro, Wahyu Eko, S. dan N. I. (2020). Analisis Daya Tarik Wisata, Persepsi Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Ulang Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pantai Manggar Segara Sari Balikpapan). Jurnal GeoEkonomi, 11(1), 56-73. Balikpapan : Unversitas Balikpapan. Kalimantan Timur.

Sari, U. P. dan S. B. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Fasilitas Layanan Terhadap Minat Berkunjung Kembali Wisatawan. JIMUT : Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako, 8(3). Palu : Universitas Tadulako. Sulawesi Tengah.

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Perhitungan Manual & SPSS.

Suliyanto. (2018). Metode Penelitian Bisnis untuk Skripsi, Tesis, & Disertasi.

Tjiptono, F. dan G. C. (2017). Pemasaran Strategik.

Wulandari, Ratih Wahyu, H. S. dan D. C. A. K. (2022). Pengaruh Fasilitas Wisata, Persepsi Harga, Dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Kembali Pada Wisata Lawu Park Tawangmangu Kabupaten Karanganyar Jawa Tengah. SIMBA : Seminar Inovasi Manajemen Bisnis Dan Akuntansi 4, 1-20. Madiun : Universitas PGRI Madiun.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v7i1.2316

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License