Hubungan antara Lingkungan Sosial dengan Harga Diri Remaja Panti Asuhan Al Jam’iyatul Washliyah Binjai
(1) Universitas Medan Area
(2) Universitas Medan Area
Abstract
This study aims to find The Correlation between Social Environment and Self-Esteem on Teenagers at Al Jam’iyatul Washliyah Orphanage in Binjai. The subject were 56 teenagers who lived in the orphanage. The sample was collected by using total sampling technique. The data was collected by using social environment and self-esteem scales. The data was analyzed by using correlation technique (rxy) in the amount of 0,792 with p = 0,000 < 0,050 which means there was a positive and significant relationship between social environment and self-esteem, it showed that the better the social environment, the higher self-esteem. Conversely, the worse the environment, the lower self-esteem. Social environment in this study was classified as high, due to (empirical mean = 111,32 > hypothetical mean = 90 where the difference exceeds the numbers of SD = 13,087). Self-esteem was also classified as high, due to (empirical mean = 120,68 > hypothetical mean = 95 where the difference exceeds the numbers of SD = 13,051). Coefficient of determination and correlation was r2 = 0,627 which means the social environment contributed 62,7% to self-esteem. Based on this study, there were still 37,3% influence of the other factors which weren’t revealed in this study.
Â
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfanika, N. 2018. Buku Ajar Metode Penelitian Pengajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublis
Alwisol. 2009. Psikologi Kepribadian:Edisi Revisi. Malang: UMM Press
Badri, M., & Azis, A., (2011), Pengaruh Locus Of Control dan Harga Diri terhadap Motivasi Kerja Pegawai Dinas Pendidikan Kota Medan, Analitika: 3 (1): 29-36
Desmita. 2016. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Dewi, S.S, & Dini H.S., (2011), Hubungan Intelegensi Dan Pola Asuh Orangtua Demokratis Dengan Harga Diri Siswa, Analitika: 3 (2): 99-114
Fortunela, M., Widodo, P. B. 2014. Hubungan antara Harga Diri dan Interaksi Sosial pada Remaja Panti Asuhan dan Remaja yang Tinggal Bersama Keluarga di Kabupaten Purbalingga. Jurnal Empati.
Ghufron, M. N., Risnawita, R. 2016. Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Ginting, E.M., & Lubis, R., (2010), Hubungan antara Harga Diri dan Tingkat Pendidikan dengan Sikap Penerimaan Ibu terhadap Anak Autis Di Yayasan I-Home Schooling Medan, Analitika: 2 (1): 37-44
Hasibuan, J.S. Sitorus, A.K. Sirait, J.T. Tarigan, V.S.H. & Marpaung, W. (2019). Keputusan Membeli Smartphone Ditinjau Dari Harga Diri Mahasiswa Fakultas Hukum Univesitas Medan Area. Journal of Education, Humaniora, and Social Sciences (JEHSS), 2 (1): 134-142.
Hurlock, E. B. 2003. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi Kelima). Jakarta: Erlangga
Munir, A., (2009), Hubungan Kepercayaan Diri dan Harga Diri dengan Kemampuan Bergaul Mahasiswa FIP UNIMED, Analitika: 1 (2): 1-9
Nainggolan, W.S.. Chandra, A., & Sembiring, S.A. 2017. Hubungan Dukungan Sosial dengan Harga Diri pada Mantan Pengguna Narkoba, Jurnal Diversita, 3 (2): 94-100
Nugraheni, H., Wiyatini, T., Wiradona, I. 2018. Kesehatan Masyarakat dalam Determinan Sosial Budaya. Yogyakarta: Deepublish
Panda, V. F., Purnomo, J. T., Kusumiati, R. Y. E. 2015. Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Harga Diri Remaja yang Tinggal di Panti Asuhan. Skripsi
Pandia, W.H, Munir, A., Azis, A., (2015) Hubungan Harga Diri Siswa dan Pola Asuh Demokratis Orangtua dengan Motivasi Belajar Siswa, Analitika: 7 (2): 80-87
Purba, J. 2005. Pengelolaan Lingkungan Sosial. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia
Rachmawati, A., Eryani, R. D. 2017. Hubungan Dukungan Sosial dengan Self Esteem pada Remaja Panti
Rachmawati, B., Listiyandini, R., & Rahmatika, R. (2019). Resiliensi Psikologis dan Pengaruhnya terhadap Kualitas Hidup terkait Kesehatan pada Remaja di Panti Asuhan. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 11(1), 21 - 30. doi:https://doi.org/10.31289/analitika.v11i1.2314
Resty, G. T. 2016. Pengaruh Penerimaan Diri terhadap Harga Diri Remaja di Panti Asuhan Yatim Putri Aisyiyah Yogyakarta. Jurnal Bimbingan dan Konseling
Sarwan, A. (2018). Pengaruh Bimbingan Kelompok dan Harga Diri terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas X SMAN 5 Takengon Aceh Tengah. JURNAL DIVERSITA, 4(1), 32-40. doi:https://doi.org/10.31289/diversita.v4i1.1603
Sianturi, J., Marpaung, W., & Manurung, Y. (2019). Perilaku Konsumtif Ditinjau Dari Harga Diri Pada Siswa-Siswi SMA Negeri 4 Medan. JURNAL DIVERSITA, 5(1), 58-66. doi:https://doi.org/10.31289/diversita.v5i1.2375
Sosial Asuhan Anak Taman Harapan Muhammadiyah Bandung. Jurnal Prosiding Psikologi
Susanto, A. 2018. Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v3i1.254
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License