Peran Pendidikan Kewarganegaraan Bagi Pelajar Dalam Mewujudkan Warga Negara Yang Baik Dan Cerdas

Annisa Anastasia Salsabila(1), Dinie Anggraeni Dewi(2),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract


The purpose of writing this article is for readers to understand the important role of civic education in eliminating the crisis in student character. Because, currently there is a crisis in the character of students in the State of Indonesia. With the change in globalization in the millennial era, it is necessary to question the character of the students in Indonesia. This article is written to describe the role of citizenship education for students in Indonesia in realizing good and smart citizens to live a better life. This shows that with Citizenship Education, there is a great opportunity for this nation to have students with character. The method used in this article is the method of collecting data by means of literature study. This literature study was carried out by collecting data related to problems related to the role of civic education in the millennial era by building the character of students in the State of Indonesia. With the role of civic education, students understand that good character is very much needed in advancing this nation.

Keywords


Citizenship education, Character, Intelligent

Full Text:

PDF

References


A, W. (2017). Pendidikan Kewarganegaraan: usaha konkret untuk memperkuat. Jurnal Civics, 2-14.

Alizamar. (2015). Pengembangan Karakter-Cerdas Mahasiswa. International Counseling Seminar, -.

Arifinsyah., S. &. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan NKRI. Jakarta: Kencana.

Izma T, K. V. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun. Wahana Didaktika, 84-92.

J, M. (2-17). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Kecerdasan Majemuk Anak. Jurnal KOPASTA, 7-15.

Megawangi, R. (2003). Pendidikan Karakter untuk Membangun Masyarakat Madani. Jakarta: IPPK Indonesia Heritage.

Meriyati. (2016). Membangun Karakter Anak. Harakat an-Nisa: Jurnal Studi Gender dan Anak, 48-61.

Nurmalisa Y, M. A. (2020). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik PKn, 34-46.

Rahayu, M. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan Perjuangan Menghidupi Jati Diri Bangsa. Jakarta: Grasindo.

Ratnawati, D. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Karakter Holistik Siswa SMKN di Kota Malang. Seminar Nasional Universitas PGRI Yogyakarta, -.

Sainudin, J. P. (-). Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4-12.

Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga, JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7 (2) (2015): 162-165.

Suharyanto, A. (2017a). Pemahaman Siswa Tentang Konsep Demokrasi Dalam Pendidikan Kewarganegaraan, dalam Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017 Vol. 1 No. 1 2017, Hal. 530-534

Suharyanto, A. (2017b). Dilema Multikulturalisme Pada Masyarakat Multikultur Di Medan. Jurnal Kewarganegaraan 25 (PPKn, FIS, Universitas Negeri Medan), 118-127

Suharyanto, A., (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa, JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political UMA), 2 (1): 192-203

Suradil. (-). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Nilai. Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Nilai dan Pendidikan Hukum, -.

Undang-Undang no. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 26 ayat (3).

Wibowo, T. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Winarno. (2020). Paradigma Baru Pendidikan Kewarganegaraan Panduan Kuliah di Perguruan Tinggi. Jakarta Timur: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.638

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License