Tinjauan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
Abstract
We must realize that the implementation of Pancasila in social life needs to be reviewed in depth, so that the cultivation of noble values and appreciation of Pancasila are not misinterpreted. This research study used a qualitative method or a descriptive approach. The rationale and the results of the discussion were obtained from the results of literature studies of various sources such as journals, articles and books. Then, the research obtained the results of the review that the implementation of Pancasila in society has not been carried out by all members of society, which could have a serious impact therein. One of the solutions in implementing Pancasila values as an Indonesian citizen, especially in society, is to have a sincere love for the country and an attitude of openness among fellow citizens. By understanding the review of the implementation of Pancasila, it is hoped that it will be able to enhance the actualization and existence of Pancasila by implementing it in daily life, in order to form a balanced country.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abaska, S. (2021). “Implementasi Pancasila Dalam Perumusan Kebijakan.†Hal 9-10. Dalam https://osf.io/9wmqu/download . Diakses tanggal 15 Maret 2021.
Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 15(01), 124-125.
Adhayanto, O. (2015). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara Dalam Pembentukkan Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Ilmu Hukum, 6(2), 3.
Aminullah, A. (2018). Inplementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 3(1), 623-624.
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 442-443.
Fikri, M.S., & Adytyas, N.O. (2018). Politik Identitas dan dan penguatan Demokrasi Lokal (Kekuatan Wong kito dalam demokrasi lokal). Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam, Vol. XVIII No. 2, 13.
Indriastuti, E. D. (2018). PENYIMPANGAN FUNGSI DAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM PENEGAKAN HUKUM SEBAGAI PEDOMAN HIDUP DALAM BERMASYARAKA. Jurnal Ilmiah Hukum Dan Dinamika Masyarakat, 16(1), 91-92.
Nugroho, H.W., & UGM, D. F. F. (2018). Etika Keutamaan Dalam Nilai-Nilai Pancasila hastanti_widy@ ugm. ac. Id dalam https://etikaterapan.filsafat.ugm.ac.id/2018/06/25/etika-keutamaan-dalam-nilai-nilai-pancasila/ . Diakses tanggal 15 Maret 2021.
Octavian, W. A. (2018). Urgensi Memahami dan Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Sehari-hari Sebagai Sebuah Bangsa. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 5(2), 125-127.
Priyatna, R.K., Hidayat, D. O., Eltariant, I., & Fernanda, S. A. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Mencegah Degradasi Moral Terhadap Isu Sara Dan Hoax. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1). 49-50.
Rachmah, H. (2013). Nilai-nilai dalam pendidikan karakter bangsa yang berdasarkan Pancasila dan UUD 1945. E-Journal WIDYA Non-Eksakta, 1(1), 10.
Sakoikoi, A. (2021). “Pancasila sebagai kepribadian bangsa†dalam https://osf.io/preprints/k7sj6/ . Diakses tanggal 15 Maret 2021.
Septianingsih, A. (2020). Pentingnya Menerapkan Nilai-Nilai Pancasila Di Lingkungan Masyarakat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Halaman 3.
Sugianto, B., TAENA, L., & BILU, L. (2019) Implementasi Pancasila Tantangan Dan Solusinya. Jurnal Gema Pendidikan, 26(2), 14-18.
Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga, JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 7 (2) (2015): 162-165.
Suharyanto, A. (2017a). Pemahaman Siswa Tentang Konsep Demokrasi Dalam Pendidikan Kewarganegaraan, dalam Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan Tahun 2017 Vol. 1 No. 1 2017, Hal. 530-534
Suharyanto, A. (2017b). Dilema Multikulturalisme Pada Masyarakat Multikultur Di Medan. Jurnal Kewarganegaraan 25 (PPKn, FIS, Universitas Negeri Medan), 118-127
Suharyanto, A., (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa, JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political UMA), 2 (1): 192-203.
Supriyanto, E.E.S.E.E., (2016). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kebijakan Ekonomi Di Kabupaten Tegal 2009- 2014. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 4(1), 5.
Winarno. (2020). Paradigma Baru : Pendidikan Kewarganegaraan (panduan kuliah di Perguruan Tinggi). Jakarta : Bumi Aksara.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.666
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License