Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMA Negeri 1 Simpang Empat

Jan Bobby Nesra Barus(1), Janwar Frihasan Sinuraya(2),


(1) Universitas Quality Berastagi
(2) Universitas Quality Berastagi

Abstract


The narrow perception of physical education causes the goals of education contained therein to not achieve goals. Perceptions of each individual will be different and influenced by factors, this basis makes researchers interested in knowing the perceptions of students in SMA Negeri 1 Simpang Empat on physical subjects. The purpose of this study was to analyze students' perceptions of learning physical education, sports and health at SMA Negeri 1 Simpang Empat. This study used a survey method, the population was 42 students of class X and XI. Data collection techniques using questionnaires and google forms as a tool. Data analysis with Correlation Product Moment and SPSS 20. The results showed the perceptions of students in class X and XI at SMA Negeri 1 Simpang Empat with 42 respondents that the students' perceptions in participating in learning physical sports and health were included in the good category as many as 26 people. or 61.90%, the very good category was 9 people or 21.43%, the moderate category was 7 people or 16.67%. External factors and internal factors play an important role in shaping the perceptions of students following physical learning at school.


Keywords


Perception; Physical Education; Sports And Health; Learning

Full Text:

PDF

References


Afrinaldi, R. (2016). Persepsi Siswa Terhadap Proses Pembelajaran Olahraga Renang Di Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Padang. Jurnal Ilmiah FKIP.

Ariyantara, A. B. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Wates Terhadap Proses Pembelajaran Permainan Bolabasket. Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi.

Febrianto, M., & Priambodo, A. (2019). Perbedaan Persepsi Siswa Smp Negeri Dengan Siswa Smp Swasta Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Kecamatan Lamongan. Jurnal Pendidikan Jasmani.

Fitron, M., & Mu’arifin. (2020). Survei Tingkat Persepsi Siswa Terhadap Konsep Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah Atas. Sport Science And Health.

Friskawati. (2015). Implementasi Pembelajaran Penjas Berbasis Masalah Gerak Pada Siswa Tunarungu. Jurnal Pendidikan Unsika.

Grimaldi-Puyana, M., Pérez-Villalba, M., Bernal-García, A., & Sánchez-Oliver, A. J. (2018). Comparative Study Of Job Satisfaction In Workers With A Degree In Physical Activity And Sports Science. Journal Of Physical Education And Sport. Https://Doi.Org/10.7752/Jpes.2018.S3204

Irwansyah, D, (2018). Analisis Kecerdasan Kinestetik, Interpersonal dan Intrapersonal dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 1 (1): 51-54.

Kurniasih, I. Y., Miskalena, M., & Ifwandi, I. (2017). Persepsi Siswa Terhadap Upaya Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Dalam Memodifikasi Media Pembelajaran …. … Pendidikan Jasmani ….

Lambok Simamora. (2014). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Pedagogik Guru Dan Kebiasaan Belajar Siswa. Jurnal Formatif 4(1): 21-30, 2014 Issn: 2088-351x.

Mashuri, H. (2017). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Guru Pendidikan Jasmani Di Sma Muhammadiyah Kediri. Jurnal Sportif. Https://Doi.Org/10.29407/Js_Unpgri.V3i1.681

Rahim, A., & Taryatman. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Inklusif Kota Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-Sd.An.

Ramadhan, A. N., & Soenarto, S. (2015). Pengaruh Persepsi Siswa Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Teori Kejuruan Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi. Https://Doi.Org/10.21831/Jpv.V5i3.6485

Rosiyanti, H., Adriansyah, A. F., Widiyasari, R., & Dewi, N. S. (2020). Analisis Persepsi Peserta Didik Terhadap Video Pembelajaran Matematika Kelas VIII Pada Masa Pandemi. Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ.

Selian, S. & Irwansyah, D. (2018). Pengembangan Kurikulum Pencak Silat Berbasis Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 1 (1): 32-39.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. In Anas Sudijono.

Surahni. (2017). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) Sebagai Sarana Pendidikan Moral. The 6th University Research Colloquium 2017.

Susanto, E. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Tentang Metode Pembelajaran Guru Dengan Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas Xi Semester I Ma Nurul Mutaqin Penumangan Baru Tahun Pembelajaran 2011-2012. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi. Https://Doi.Org/10.31851/Neraca.V2i1.2227

Walgito, B. (2010). Pengantar Psikologi Sosial. Andi Ofset.




DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.691

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)

Publisher: Mahesa Research Center

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License