Strategi Dalam Meningkatan Pendidikan Wajib Belajar 12 Tahun di Kabupaten Demak
(1) Universitas Diponegoro
(2) Universitas Diponegoro
(3) Universitas Diponegoro
(4) Universitas Diponegoro
(5) Universitas Diponegoro
Abstract
This study aims to examine strategies in improving the 12 year compulsory education. This research was conducted to obtain information related to government support in the implementation of 12 year compulsory education in Demak district. This includes understanding the factors that cause children to drop out of school from internal factors and external factors. Internal factors are due to the lack of family income and the low level of parental education. External factors are caused by environmental factors. Based on the descriptive qualitative approach this research was carried out in Demak Regency. Data collection was carried out through observation and literature study. The results showed that government support for the implementation of the 12 year compulsory education in Demak Regency with the provision of "let's go back to school" starting from primary education to senior secondary education is given to economically disadvantaged students in order to increase student participation in school.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Journal Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Muhammad Fadhli. Institut Agama Islam Negeri (Iain) Lhokseumawe
Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Basrowi Dan Siti Juariyah, Analisis Kondisi Sosial Ekonomi Dan Tingkat Pendidikan Masyarakat Desa Srigading, Kecamatan Labuhan Maringgai, Kabupaten Lampung Timur Volume 7 Nomor 1, April 2010
Journal Penelitian Pendidikan Geografi, Wa Ode Sulvia , La Ode Nursalam, Faktor Penyebab Rendahnya Tingkat Pendidikan Masyarakat Di Desa Maabholu Kecamatan Loghia Kabupaten Muna, Volume 5 No. 1 Januari 2020
Journal Nevy Farista Aristin, Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Anak Putus Sekolah Tingkat Sekolah Menengah Pertama (Smp) Di Kecamatan Bondowoso, Universitas Lambungmangkurat
Putri Khusnul Amriani, Journal Sosialisasi Pendidikan Sosiolog, Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Tingkat Pendidikan Di Lingkungan Ii Patommo Kelurahan Arawa Kecamatan Watang Pulu Kabupaten Sidrap, Fisip Unm
Sarfa Wassahua, Analisis Faktor-Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Di Kampung Wara Negeri Hative Kecil Kota Ambon, Vol.1, No.2, Desember 2016
Lida Putri, Skripsi, Faktor Penyebab Rendahnya Tingkat Pendidikan Masyarakat Nelayan Di Lingkungan Iii Kelurahan Hajoran Kecamatan Pandan Kabupaten Tapanuli Tengah, 2020, Universitas Sumatera Utara.
Sintia Anjelita, Skripsi, Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Pendidikan Anak, 2019, Universitas Andalas
Sirozi, M.Ph.D.2005. Politik pendidikan dinamika Hubungan antara kekuasaan dan praktik pendidikan.
Visi misi kabupaten Demak 2021-2024
Https://Infopemilu2.Kpu.Go.Id/File/Dok/Calon_Bersama/Calon_Bersama_5_0389170103_Eistianah_Dan_Ali_Makhsun.Pdf
https://jatengprov.go.id/beritadaerah/ayo-sekolah-kembali-tuntaskan-penanganan-anak-tak-sekolah
https://dindikbud.demakkab.go.id/
https://halosemarang.id/sediakan-beasiswa-pemkab-demak-ajak-ats-kembali-bersekolah
Provinsi Jawa Tengah Dalam Angka 2021/ https://jateng.bps.go.id/publication/2021/02/26/c5709cd0419788a55827d58f/provinsi-jawa-tengah-dalam-angka-2021.html
Demak Dalam Angka 2021/ https://demakkab.bps.go.id/
https://dindikbud.demakkab.go.id/index.php/2020/12/16/wajibkan-belajar-12-tahun-dindikbud-kab-demak/
Hasanah, Y. M., & Jabar, C. S. A. (2017). Evaluasi program wajib belajar 12 tahun pemerintah daerah Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 228-239.
Aulia, S. (2013). Desentralisasi Kebijakan pendidikan (studi tentang pelaksanaan wajib belajar 12 tahun di kota surabaya pada tingkat pendidikan menengah dan kejuruan). Jurnal Politik Muda, 2(1).
Wardani, W. K., Astuti, P., & Harsasto, P. (2015). Implementasi Program Wajib Belajar 12 Tahun di Provinsi DKI Jakarta (Studi Kota Administrasi Jakarta Timur). Journal of Politic and Government Studies, 4(2), 371-388.
DOI: https://doi.org/10.34007/jehss.v4i2.717
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License